Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ontdekking dyslexie al bij kleuters mogelijk

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Ontdekking dyslexie al bij kleuters mogelijk

Orthopedagoog Groos: Vroegtijdige aanpak kan winst van 150 procent opleveren

4 minuten leestijd

"V-i-s. Vis, goed zo! Op dit plaatje van een boerderij staat een g-ei-t." De orthopedagogen van het bureau Groos uit Den Haag 'hakken en plakken' wat af met woorden. En dat niet alleen bij kinderen die al kunnen lezen, zelfs bij kleuters. Uit eigen onderzoek is hun gebleken dat daarmee dyslexie en aanverwante leesproblemen al vóór groep 3 kunnen worden opgespoord. "Vroegtijdige ontdekking is van groot belang voor de behandeling van dyslexie."

Niet alleen bij lezende kinderen kan dyslexie worden vastgesteld, ook bij kleuters kan dat, ontdekte Orthopedagogiepraktijk Groos in Den Haag recent in een grootschalig onderzoek onder 400 kleuters. Mensen met dyslexie kunnen minder vlot lezen en woorden spellen.

"Dyslexie bij kleuters kun je vaststellen door te kijken of ze woorden die in lettergroepen zijn gehakt tot een heel woord kunnen plakken. Als je bijvoorbeeld m-ui-s zegt, moeten ze het woord "muis" herkennen", vertelt Arnold Groos. Verder test het bureau of kleuters gevoel hebben voor rijm. "Eindrijm, dus hees-Kees-lees, klinkerrijm, woorden met dezelfde klank, en beginrijm, woorden die beginnen met dezelfde letters."

Als de kinderen in de gevoelige fase (tweede helft van groep 2) op beide vlakken uitvallen, hebben ze de leerstoornis dyslexie, ontdekte Groos. Hij onderbouwt zijn uitkomst. "Wij kwamen tot de conclusie dat 5 procent van de kinderen dyslexie heeft of een aanverwant probleem, zoals dysorthografie, een stoornis waarbij mensen geen woordbeeld kunnen onthouden. Dat komt precies overeen met andere wetenschappelijke gegevens. Die zeggen dat dyslexie en andere taalproblemen bij 4 à 6 procent van de mensen voorkomt."

Snelle aanpak

Dyslexie kan vanaf de leeftijd van zestig maanden worden vastgesteld, constateerde Groos. Wanneer dat zo vroeg gebeurt, kan er ook snel worden begonnen met de aanpak van het probleem. "We kunnen dan een winst van 150 procent maken", stelt Groos. "De tijd die je verliest als je er later mee begint, is niet meer in te halen."

De behandeling bestaat onder meer uit het veelvuldig laten herhalen van woorden, het zogenaamde automatiseren.

Groos kent voorbeelden van dyslectische kinderen die heel goed scoren als ze 52 weken per jaar hard oefenen in het spellen en lezen van woorden. "Haken ze een paar weken af, dan merk je dat meteen." Ook logopedie speelt een belangrijke rol in de behandeling van dyslexie. "Er zijn zo ontzettend veel methoden voor. Ze moeten alleen worden toegepast."

Daar schort het een beetje aan, want veel leerkrachten in het basisonderwijs voelen zich overvraagd. "Dat komt door het terugdraaien van de overheidsvergoeding voor remedial teaching en bijlessen. Die kunnen leerkrachten heel goed geven via de methode van het adaptief onderwijs." Toch starten zeven Zuid-Hollandse scholen binnenkort met de dyslexietests. "Vanaf volgend schooljaar verwacht ik dat de belangstelling toeneemt."

Opname van de dyslexietest in het lesprogramma van de kleuters kan wel eens vijf of zes jaar op zich laten wachten, denkt Groos. "Nederland is erg conservatief op onderwijsgebied. De Nederlander heeft de mentaliteit: Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. De Verenigde Staten en vooral Engeland lopen op dit punt veel meer voorop." Reden voor Groos om ook de Engelse onderwijsmarkt te bedienen.

Kinderen helpen

Om de wetenschappelijke onderbouwing van het dyslexieonderzoek uit te bouwen, breidt Groos het volgend jaar van Zuid-Holland uit naar andere provincies. Kan zijn praktijk met veertien orthopedagogen dat betalen? "We spelen quitte. Veel Nederlanders verklaren mij voor gek dat ik mijn nek zo ver uitsteek. Maar ik wil kinderen helpen."

Over het algemeen hebben kinderen met dyslexie een normale intelligentie, maar komen zij moeilijk tot het vlot en juist lezen en spellen van woorden, aldus Groos. "Dit heeft natuurlijk negatieve gevolgen voor het zelfvertrouwen van het kind. Hij of zij kan niet goed meekomen in de groep, terwijl hij of zij zich heel goed inzet in de lessen. Als de beloning voor goede inzet achterwege blijft, kan het kind gedemotiveerd raken. Met alle gevolgen van dien."

Bij de uitbreiding van het onderzoek naar het signaleren van dyslexie wil Groos ook proberen rekenproblemen vroegtijdig te onderkennen. "Dat heet dyscalculie. Ook dat is een automatiseringsprobleem."

Voor meer informatie: Orthopedagogenpraktijk Groos, Statenlaan 52, 2582 GP Den Haag, tel. 070-3229823, www.kind-in-balans.nl.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 mei 2004

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Ontdekking dyslexie al bij kleuters mogelijk

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 mei 2004

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken