Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"NS zorgt slecht voor buitenlandse reiziger"

2 minuten leestijd

UTRECHT (ANP) - De internationale treinreiziger is slecht uit in Nederland. De aansluitingen vanuit Nederland op treinen in het buitenland zijn onder de maat. In de omringende landen is de dienstverlening aanzienlijk beter.

"Voor de treinreiziger vormt de Nederlandse grens een groeiende barrière", schrijft reizigersvereniging Rover in het gisteren verschenen rapport "Rails die verbinden".

Het lijkt wel of de Nederlandse Spoorwegen de internationale treinreiziger het liefst op geen enkel station van dienst willen zijn, denkt Rover. In buurlanden zijn acht keer zo veel internationale loketten. Daar komt bij dat de NS alle balies wil sluiten. De balietoeslag van 50 cent per kaartje die de vervoerder sinds kort heft, ziet Rover als een extra boete.

De NS verwijst de reiziger wel door naar alternatieven zoals automaten, internet en telefoon. Maar deze opties hebben volgens de reizigersvereniging veel beperkingen en brengen soms extra kosten met zich mee. Klanten moeten zelf achterhalen hoe het Nederlandse treinsysteem werkt.

Rover eist dat de NS stopt met de balieheffing. Ook de internationale loketten moeten openblijven en buiten de Randstad moeten er zelfs zes bijkomen. Als een bepaalde Nederlandse kaartsoort op het vertrekstation in het buitenland niet verkrijgbaar is, moet de NS deze tegen normaal tarief in de trein verkopen, aldus Rover.

Reizen over de grens is een dure aangelegenheid. Gemiddeld is volgens Rover de toeslag voor het eenmalig oversteken bijna 10 euro. Een internationale reis van 100 kilometer is veel duurder dan een reis over dezelfde afstand binnen Nederland. Rover eist dat een grensoverschrijdende reis niet duurder is.

De NS kan zich niet vinden in het rapport van Rover. De vervoerder zegt er alles aan te doen aan de wensen van de reiziger tegemoet te komen.

Volgens een woordvoerder zijn er overal internationale kaartjes via bijvoorbeeld automaten en het internet. Extra hogesnelheidstreinen naar Zuid-Europa zijn niet haalbaar, omdat de reiziger niet bereid is het relatief hoge tarief te betalen. Luchtvaartmaatschappijen zouden goedkoper zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juni 2004

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juni 2004

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken