Bekijk het origineel

KPN verlaagt hoge prijzen van sms'jes

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

KPN verlaagt hoge prijzen van sms'jes

Concurrentie wacht af

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - Telecomconcern KPN heeft de prijs voor het versturen van een sms-bericht bij het merk Hi Prepay verlaagd naar 9 cent. Normaal gesproken kost het versturen van zo'n bericht (per prepay) ongeveer 23 cent.

De Consumentenbond zei vorig jaar al dat het versturen van sms'jes in Nederland veel te duur is. Eind vorig jaar bleek dat de prijs van het versturen van dergelijke korte tekstberichten in Nederland het hoogst is van Europa. Een Nederlandse abonnementhouder betaalde gemiddeld 21 cent.

De concurrentie houdt zich vooralsnog gedeisd. De nummer twee in de markt, Vodafone, ziet in de stap van KPN vooralsnog geen aanleiding om te reageren. "We hebben het gezien en nemen het serieus. Ik wil echter niet spreken over een prijzenslag. We hanteren zelf ook lagere tarieven, maar dan moeten er bundels van berichten worden afgenomen."

T-Mobile is intern bezig met de vraag of de stap al dan niet moet worden gevolgd. "We bekijken het", zei een woordvoerder zaterdag. "We hebben zelf vaak acties waarbij de prijzen beduidend lager liggen." Ook Orange ziet geen aanleiding tot prijsaanpassingen. "Als wij vinden dat we moeten reageren, dan doen wij dat op onze eigen manier." Telfort was onbereikbaar.

Verschillende telecombedrijven bieden net als Vodafone wel goedkope berichten aan. Dan moet de beller echter een bundel van berichten kopen, wat kan oplopen tot honderden per maand. Bij de inkoop van grote bundels hanteren de verschillende belbedrijven aanzienlijk lagere tarieven.

De markt voor mobiele telefonie groeit nog steeds. Vorig jaar ging er volgens onderzoeksbureau Telecom.Paper 5,4 miljard euro in om. Eind vorig jaar waren er 13,1 miljoen mensen met een mobiele telefoon, tegen 11,8 miljoen een jaar eerder. Alleen de datadiensten bleven achter. Van de totale omzet van 5,4 miljard euro heeft KPN 2,4 miljard euro. Hiervan ging slechts 192 miljoen om in sms en andere datadiensten zoals mms. Nederland heeft vijf aanbieders voor mobiele telefonie. Vorig jaar zagen de twee grootste bedrijven, KPN en Vodafone, klanten weglopen. Het marktaandeel van KPN was eind vorig jaar 38,4 procent, tegen 41 procent het jaar ervoor. De afgelopen week werd de strijd verder opgevoerd. Vodafone introduceerde snelle internetverbindingen met de mobiele. KPN volgt later. Met de snelle verbindingen is het mogelijk televisie te kijken op een mobieltje.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 juni 2004

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

KPN verlaagt hoge prijzen van sms'jes

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 juni 2004

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken