Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Scholier moet praten met andersdenkende"

SGP wil niet meewerken aan spreidingsbeleid

2 minuten leestijd

ZOETERMEER - Scholen in het voortgezet onderwijs moeten hun leerlingen via speciale lesprogramma's in contact brengen met onderwijsinstellingen en scholieren van andere levensbeschouwelijke richtingen.

Deze aanbeveling staat in de nota "Van ideaal naar werkelijkheid", waarin de SGP haar visie op het onderwijs geeft. Het rapport, opgesteld door studiecentrum Guido de Brès, is vanmiddag in Zoetermeer gepresenteerd. Minister Van der Hoeven van Onderwijs zou een exemplaar in ontvangst nemen.

Door de ontmoetingen met andersdenkenden kunnen jongeren leren een goede, open houding aan te nemen ten opzichte van de samenleving. Volgens de opstellers van het rapport betekent dat niet dat zij de eigen levensbeschouwing moeten gaan relativeren. Maar bewustwording van de eigen levensbeschouwelijke identiteit leidt wel tot een constructieve houding jegens anderen, aldus het rapport.

De SGP zet sterk in op zelfstandigheid van scholen. Daarom wil de partij niets weten van verplichte medewerking van onderwijsinstellingen aan gemeentelijke of regionale afspraken om leerlingen van allochtone afkomst te spreiden. Ook een plicht om mee te werken aan een jaarlijks plan van scholen om segregatie tegen te gaan, gaat te ver, aldus de nota. "Het is aan de scholen hoe zij dit doen. De geschiedenis heeft aangetoond dat de vrijheid van onderwijs nog nooit heeft geleid tot desintegratie", zo staat in de nota.

Als de overheid toch besluit tot een verplicht spreidingsbeleid, wil de SGP een uitzondering voor scholen die op basis van hun grondslag een strikt en consequent toelatingbeleid voeren. "De overheid tast anders de keuzevrijheid van ouders ten aanzien van de school enorm aan. Bovendien waarborgt de vrijheid van inrichting de pedagogische en organisatorische autonomie van de school."

Scholen die te maken hebben met "bovenmatige" onderwijsachterstanden moeten extra geld krijgen. Uit cijfers blijkt dat er in het onderwijs net zo veel achterstandsleerlingen van autochtone afkomst als achterstandsleerlingen van allochtone afkomst zijn.

De SGP ziet geen enkele aanleiding om artikel 23 van de Grondwet, waarin de vrijheid van onderwijs is vastgelegd, te wijzigen. Volgens de partij is het artikel "voldoende flexibel en vitaal om hedendaagse problemen aan te pakken."

De partij kiest anno 2004 voor een duaal onderwijsbestel met openbaar en bijzonder onderwijs. De partij stelt de roeping van de ouders bij het onderwijs voorop: het bijzonder onderwijs is regel, het openbaar onderwijs aanvulling. Het ideaal van de SGP is dat alle kinderen bij "de geopende Bijbel onderwijs krijgen." Staatkundig gereformeerden zullen de overheid daar op blijven aanspreken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 december 2004

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 december 2004

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken