Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vervangingstheologie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vervangingstheologie

2 minuten leestijd

In het RD van 31 december 2004 gaf ds. W. Silfhout te kennen dat de Gereformeerde Gemeenten de vervangingstheologie hebben afgeschaft.

We kunnen stellen dat dit geldt voor nagenoeg de hele gereformeerde gezindte.

Beseffen wij wel goed wat wij bedoelen als wij beweren dat deze vervangingstheologie is afgeschaft? Ik denk het niet. Het is verweven met onze gereformeerde theologie.

De vervangingstheologie wordt ook nu volop geleerd. In een boekbespreking schreef dezelfde ds. Silfhout dat hij niet meegaat met prof. W. Verboom, die zegt dat de doop níét in de plaats van de besnijdenis is gekomen.

In het gereformeerde denken is geen enkele plaats voor een nationaal herstel van Israël als een heilsorgaan met een eigen identiteit, roeping en beloften. In deze gedachtegang heeft God Zijn verbond met Abraham in de kerk voortgezet en is de kerk het enige orgaan waar het Koninkrijk Gods gestalte krijgt. Ons doopformulier is daar een weerspiegeling van. Efeze 2 wordt dan als bewijs gezien dat Israël en de kerk sinds Pinksteren als heilsorgaan in elkaar zijn geschoven en elk onderscheid is opgeheven.

De gemeente waarin jood en heiden tot één lichaam zijn samengevoegd, was ook voor Israël nieuw. Toch gaat God met Israël Zijn eigen weg (Romeinen 11). In Johannes 10 lezen wij hoe de Goede Herder eerst Zijn schapen uit de joodse stal en daarna "de andere schapen die van deze stal niet zijn" uitleidt.

Het gaat in het Oude en het Nieuwe Testament wel om hetzelfde geloof en dezelfde Zaligmaker, maar in het Koninkrijk van God neemt Israël een andere positie in dan de gemeente van Christus.

Het is nog niet zo eenvoudig is om te zeggen: Wij hebben nu geen vervangingstheorie meer.

Het heeft vergaande consequenties voor ons gereformeerd denken, dat wordt veel te weinig beseft.

F. Bakker

Van Reenenpark 33

3862 CB Nijkerk

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 15 januari 2005

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

Vervangingstheologie

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 15 januari 2005

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's