Bekijk het origineel

Langlais

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Langlais

3 minuten leestijd

Het was midden jaren 70. Pasen in Parijs. Klokken beierden over de Seine. Dicht bij de oever vonden we haar, de St. Clotilde. In de linkertoren: de lange wenteltrap naar het orgelbalkon. Boven zat de "maître lui-même" achter de klavieren, omgeven door vijf of zes kennissen. "Voulez-vous fermer la porte, s'il vous plaît?" Al tastend werden de registers opgetrokken en nog eens op de tast gecontroleerd. Wat volgde was een vlekkeloos gespeeld koraal uit Bachs Orgel-Büchlein. De stem van de beneden in de kerk dienstdoende priester werd op een wenk van de meester gesmoord door een blik over de ronde luidspreker te doen. Ondertussen keuvelde het gezelschap vrolijk verder...

Jean Langlais. Vlak na de Tweede Wereldoorlog werd hij benoemd tot organist van de St. Clotilde. Zo werd hij bespeler van het instrument dat eens had toebehoord aan César Franck. Sindsdien heeft hij talloze organisten opgeleid en stapels muziek gecomponeerd. Bij zijn overlijden in 1991 liet hij zo'n 250 werken na.

Enkele orgelwerken die Langlais in de jaren '70 schreef, zijn op cd gezet door zijn weduwe, Marie-Louise Jaquet, en haar oud-leerlinge Sylvie Mallet. Ze bespelen beide orgels van de Hofkirche in Luzern.

Allereerst worden enkele Romaanse en Gothische Schetsen uitgevoerd. De schetsen -gebaseerd op gregoriaanse melodieën uit vroege- en late Middeleeuwen- hebben allure, mede omdat ze geschreven zijn voor twee instrumenten. Aardig is de derde Romaanse Schets: negen variaties over een lied uit de kruistochtentijd, die achtereenvolgens een indruk geven van muziek uit de elfde tot en met de twintigste eeuw.

Tevens zijn op de cd enkele fantasieën voor vierhandig orgelspel te beluisteren. Langlais schreef ze geïnspireerd door een negentiende-eeuwse Sonate van Gustav Merkel. Hoe Merkel klinkt, weet ik niet, maar de fantasieën vind ik, ondanks de in het cd-boekje geroemde veertien- en achttienstemmige akkoorden, verre van aangenaam. In de eerste fantasie wordt een drietonig motiefje, als van luidende klokken, eindeloos herhaald zonder dat er spanning wordt opgebouwd. In de tweede klinken Messiaen-achtige vogelgeluiden, die van elke betovering zijn gespeend. In de derde klinkt een prikkelend ritme dat dreunt, dreint, schreeuwt en schrijnt in je oren, maar niet tot dansen aanzet.

Veel boeiender om naar te luisteren zijn de "Meditaties over de Openbaringen", die Langlais rond 1973 schreef, toen hij herstelde van een zware hartaanval. Dit is muziek die, ondanks de navrante klanken, bijna net zo indrukwekkend klinkt als dat Bachkoraal op die paasmorgen in Parijs.

N.a.v. "Jean Langlais, Les Années 70, Marie-Louise Langlais, Sylvíe Mallet", Festivo 6961.962; 19,75

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 11 april 2005

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Langlais

Bekijk de hele uitgave van maandag 11 april 2005

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken