Bekijk het origineel

In je hemd in een pashokje

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

In je hemd in een pashokje

"Ik wil niet de hele winkel door met kleren waarvan ik niet weet of ze me wel staan"

5 minuten leestijd

Wie nieuwe kleren nodig heeft, kan er bijna niet omheen: het pashokje. Vraag een willekeurige klant naar zijn bevindingen en niet zelden is een diepe zucht het antwoord. Een rits aan ergernissen vloeit moeiteloos de keel uit. Dat de plek waar over de koop wordt beslist aan verandering toe is, dringt ook langzaam tot de kledingbranche door. Een ochtendje winkelen en een steekproef onder potentiële klanten leveren genoeg suggesties voor verbetering op.

Oeps. Een korte blik in een lingeriezaak in hartje Zwolle doet het schaamrood me plaatsvervangend op de wangen schieten. Een rood, halfrond gordijn midden in de winkel moet verbergen wat er zich binnen in het pashokje afspeelt. Dat de stof wellicht in de was gekrompen is en daardoor tot net onder de knie van de passende dame komt, is tot daaraan toe. Op het strand zie je tenslotte wel meer dan een bloot been. Maar dat het gordijn ook in de breedte niet goed sluit, stoort meer. Iedereen die de winkel langsloopt, kan 'meegenieten' van het kleed- en omkleedritueel van de dame die zich in een nieuw setje probeert te wurmen.

Nog een paar keer vandaag ga ik met kleren op m'n arm op zoek naar een pashokjes, om die kleren vervolgens vóór het passen weer terug te hangen. Zo preuts ben ik dan ook nog wel.

Gelukkig is het niet in alle zaken zo slecht gesteld met de pashokjes. Vooral in de grotere winkels die aangesloten zijn bij degelijke ketens, is het best goed toeven. De 1 meter in het vierkant wordt ruim gehaald. Wat wel zo prettig is, want van het aan- en uitkleden alleen krijg je het al warm genoeg.

Voor de kritische klant mankeert er echter toch vaak wel iets aan. Geen spiegel, niet genoeg haken om je eigen kleren aan op te hangen, tl-licht zodat het resultaat niet echt flatteus oogt. Een kleine steekproef onder zo'n veertig mannen en vrouwen van verschillende leeftijden die geregeld een kledingwinkel opzoeken, bracht heel wat frustraties aan het licht. Wat vinden zij van de ruimte waar ze over het wel of niet kopen van nieuwe kleding moeten beslissen?

Drie keer zo warm

"Hou op, hou op. Ik vind winkelen heerlijk, maar iets passen vreselijk: ik krijg het in die hokjes met al dat aan- en uitgewurm altijd minstens drie keer zo warm als ik het al had."

Het is niet moeilijk reacties los te krijgen. Hoewel vooral vrouwen bekend staan om hun voorliefde voor winkelen, uiten zij geregeld een klacht wanneer ze over pashokjes beginnen. Bij de steekproef komen vooral de te korte, niet goed sluitende of zelfs gedeeltelijk doorschijnende gordijnen of deurtjes ter sprake. "In mijn woonplaats zit een zaak met best leuke kleding, waar ik nog wel regelmatig slaag, maar die hokjes -nou ja hokjes, 't zijn gewoon halve cirkels in de winkel- zijn idioot. Het gordijn gaat dus halfrond dicht, maar hoe je ook er aan trekt: of links of rechts heb je een kier; of aan beide kanten. Als je niet oppast, sta je letterlijk in je hemd midden in de winkel."

Nog een frustratie. Verschillende winkelketens hangen de spiegels bewust buiten de pashokjes. Dat biedt voordelen aan verkopers. Zij kunnen direct een reactie geven en een grotere controle houden op eventuele diefstallen. Maar vooral winkelende vrouwen hebben er een grote hekel aan. "Ik wil niet de hele winkel door met kleren aan waarvan ik zelf nog niet weet of ze me wel staan."

Iemand anders: "Verwacht ik dat het aan te schaffen kledingstuk me wel zal staan, dan waag ik me wel in zo'n pashokje. Heb ik zo mijn twijfels, dan hang ik het spul gewoon weer terug in het rek."

Nog iemand anders: "Ik wil eerst zelf in de spiegel zien of het wat is. Als het me niet lijkt, trek ik het subiet weer uit. Als er geen spiegel is, moet je toch naar 'buiten', waar dan de kans groot is dat je in de armen van een flemende verkoopster loopt."

Allerlei uitstulpingen

Ja, ook verkoopsters die zonder te vragen hun commentaar leveren, zijn een grote ergernis. "Ze zegt dan: "Het kan echt heel goed", "Het staat je mooi", terwijl je zelf allerlei uitstulpingen ziet die toch echt niet zo prachtig staan. Ik heb liever een zaak waar ze niet zo om je heen draaien, maar waar ik wel bij een verkoopster terechtkan als ik advies wil."

Iemand anders: "Ik vind het het vervelendst als er een verkoopster direct achter je staat die haar mening geeft. Het passen van kleding lijkt soms al een soort koopverplichting te scheppen. Terwijl ik gewoon vrijblijvend wil passen."

Een nog sterker verhaal: "Ik vind het vreselijk irritant als de verkoopster al heel snel dat gordijn openrukt en vraagt: "Past het mevrouw?" Of soortgelijk commentaar. Dat maak ik liever zelf wel uit."

Het blijft voor verkopers of verkoopsters overigens wel moeilijk om alle klanten tevreden te stellen. Een andere groep uit de steekproef gaf namelijk aan het juist een ergernis te vinden wanneer het verkopend personeel nergens te bekennen is.

Te weinig haken

Opvallend is dat bijna geen van de winkelende mannen de te kleine of niet goed passende gordijnen noemden. Blijkbaar hebben zij er minder moeite mee wanneer anderen mee kunnen kijken. Voor hen zijn zaken als te krappe ruimtes en te weinig haken de grootste ergernis. "Soms heb je in een pashokje maar twee kleine haakjes. Waar moet je dan al je eigen kleren kwijt?"

KADER

Top-10 pashokjesergernissen

1. gordijn dat niet goed sluit

2. geen of heel kleine spiegel zodat je het hokje uit moet

3. te kleine of te benauwde hokjes

4. te weinig haakjes om je eigen kleren aan op te hangen

5. lange rij voor de hokjes

6. een verkoopster die commentaar levert, zelfs terwijl je nog in het hokje staat

7. vies hokje

8. het ontbreken van een stoel of krukje

9. een maximumaantal kledingstukken dat gepast mag worden

10. zweetlucht of resten make-up van de vorige klant

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 september 2005

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

In je hemd in een pashokje

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 september 2005

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken