Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De hoogste scheepslift

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

De hoogste scheepslift

3 minuten leestijd

Het achtste wereldwonder, zo noemen de Belgen hun scheepslift van Strépy-Thieu wel. Als een enorme betonnen kathedraal verheft het bouwwerk zich boven het Waalse landschap. De zuiderburen zien de hoogste scheepslift ter wereld echter vooral als een van de kostbaarste Belgische blunders.

Het begon allemaal met de modernisering van het Waalse Canal du Centre. Dit kanaal, dat aan het einde van de 19e eeuw is gegraven voor de steenkool- en staalindustrie in de mijnstreek de Borinage, verbindt de bekkens van de Maas en de Benedenschelde met elkaar. Probleem was dat de Schelde daar 88 meter lager ligt dan de Maas. Dit grote verval was met alleen sluizen niet te overbruggen, daarom bouwden de Belgen er vier hydraulische scheepsliften bij, die vaartuigen ieder zo'n 16 meter zouden moeten optillen of laten zakken.

In 1978 viel de beslissing om het Canal du Centre te moderniseren. Aanvankelijk leek het een goed idee om de vier bestaande ijzeren scheepsliften te vervangen door één betonnen superlift, om zo de capaciteit te vergroten en de doortocht met zo'n vier uur te bekorten. Zowel het transport als de industrie in dit Franstalige deel van België zou daar wel bij varen.

Onrendabel

Toch was al vanaf de jaren vijftig de steenkool- en staalindustrie in Wallonië op haar retour. Het Canal du Centre was niet langer de slagader van het kolenvervoer. Een studie wees toen al uit dat de superlift onmogelijk rendabel zou kunnen worden. Maar de overheid zette het ambitieuze plan toch door.

De toekomstige trots van Wallonië zou 'slechts' 6 miljard Belgische francs (150 miljoen euro) kosten en in zes jaar klaar zijn. Uiteindelijk hing er een prijskaartje aan van 670 miljoen euro, een overschrijding van meer dan 400 procent.

Inmiddels waren in de jaren tachtig de mijnen gesloten en was de staalindustrie vrijwel verdwenen, alleen de hoogovens gloeiden nog na. Waalse bestuurders, die honderden miljoenen euro's in het project pompten, hoopten tevergeefs dat de stilgevallen scheepvaart zich op miraculeuze manier zou herstellen.

De 110 meter hoge scheepslift, die de Borinage nieuw leven moest inblazen, kwam te laat.

In zijn boek "Blijvende Blunders" schreef journalist Douglas De Coninck: "Het was voor alle waarnemers duidelijk dat met het begrip "economisch belang" niet zozeer de lift zelf werd bedoeld, maar wel de bijhorende bouwcontracten." De scheepslift is voor menige Vlaming het toonbeeld van Waalse spilzucht.

Desondanks is het ontwerp en de bouw van deze roemruchte scheepslift een toonbeeld van bewonderenswaardig vernuft. De lift takelt een binnenschip met een gewicht van maximaal 1350 ton zonder moeite in 6 minuten 73 meter omhoog. Alles aan de constructie, waarvan alleen al het dak de afmetingen van een voetbalveld heeft, is indrukwekkend. Niet voor niets haalde dit bouwwerk, dat in de volksmond de kathedraal heet, het Guinness Book of Records.

Wat het symbool van economische vooruitgang in Wallonië moest worden, liep uit op een van de duurste beleidsmatige blunders.

Toerisme

Het bizarre bouwsel is inmiddels wel een toeristische trekpleister, net zoals de vier voorgaande scheepsliften en het hellend vlak van Ronquières, een soort roltrap voor schepen in het aangrenzende Kanaal Brussel-Charleroi. Ook het onderwijs heeft er weer een schoolreisbestemming bij naar de hoogste en duurste scheepslift ter wereld.

China bouwt op dit moment -in het kader van de Drieklovendam- aan de grootste scheepslift ooit die boten van maximaal 3000 ton 113 meter moet kunnen heffen. Deze superlift, die 40 meter hoger tilt dan de Belgische kampioen, is volgens planning in 2009 in bedrijf en stoot dan onverbiddelijk de Belgische blunder uit het Guinness Book of Records.

In Extreem komt elke twee weken een bouwwerk, natuurverschijnsel, een technisch hoogstandje of iets anders aan bod dat zijn weerga niet of nauwelijks kent. Eerdere afleveringen van deze serie zijn te vinden in onze digitale krant, www.refdag.nl.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 november 2005

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

De hoogste scheepslift

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 november 2005

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken