Bekijk het origineel

Van der Steen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Van der Steen

3 minuten leestijd

Organist Piet van der Steen viert zijn 40-jarig jubileum met een dubbel-cd, opgenomen in zijn thuisbasis, de Ste.-Gertrudiskathedraal in Utrecht. De eerste cd biedt "Bach, in en met variaties". Bachs Passacaglia, door Van der Steen "een Nachtwacht onder de orgelwerken" genoemd, wordt gevolgd door zeven kerstfughetten, overgeleverd in de zogenaamde "Kirnbergerschen Sammlung", gespeeld met de vier manuaalstemmen van het koororgeltje van Strubbe (1977). In zijn Vijfde Sonate steekt Carl Philipp Emanuel Bach Mozart bij momenten naar de kroon. De galante stijl komt uitermate goed tot zijn recht dankzij de flonkerende fluiten van het Blankhoofdorgel (1968). Na de kortste, zeer lichtvoetige vijfde fuga over B.A.C.H. van Robert Schumann, opnieuw met de fluiten, klinken twee werken van Max Reger, de man die Bach als geen ander bewonderde. Het bescheiden orgel van Blank is uitgekiend, want met z'n 21 stemmen komt het in de Fantasie und Fuge über den Namen BACH verrassend symfonisch naar voren. Wel klinken de grotere grepen soms wat hoekig, mede door de mechanische tractuur van het orgel.

Het cd-boekje typeert Van der Steen. Na een helder miniopstel over de grote breuklijnen in de muziekhistorie volgen vijf bladzijden toelichting op de gespeelde werken, geschreven met veel kennis van zaken en met een toets van persoonlijke doorleefdheid. Van der Steen is een delver: de tweede cd bevat niet minder dan zes Nederlandse cd-premières, in repertoire uit de negentiende en twintigste eeuw. Na de drieste "Etude de concert" van Anthon van der Horst volgt een treurige ricercar, met een minimum aan noten, over "Herzliebster Jesu". Twee werken van de jonge Ton de Leeuw, Introduzione e passacaglia en Ricercare, zijn geschreven in wat Van der Steen mooi aanduidt als een "randtonaal klankgemiddelde." Bij alle denkwerk en compositorisch vernuft dat eraan ten grondslag ligt blíjven deze stukken echte muziek. In mystiek getinte werken van Duruflé en Messiaen laat dit Hollandse orgel zijn meest poëtische kant horen, vooral dankzij de Viola uit het voormalige Witteorgel uit 1884.

Van der Steens keuze voor zijn 'eigen' orgel is respectabel, maar onwillekeurig vertaal je het gehoorde toch naar de vele grotere orgels waar hij eerder cd's opnam. Zo moet de complete Vijfde Symfonie van Widor het bijvoorbeeld met slechts twee tongwerken doen. Van der Steen loopt ondanks zijn grote inzet dan ook hoorbaar tegen grenzen aan. Bovendien lijkt hij zich in deze virtuoos-concerterende muziek wat minder op z'n gemak te voelen.

N.a.v. "Piet van der Steen bespeelt de orgels van de Oud-Katholieke Kathedraal Ste.-Gertrudis te Utrecht"; Jubileumdubbel-cd, 40 jaar organist; Prestare, ZWF 3331540; 24,95.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 9 oktober 2006

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Van der Steen

Bekijk de hele uitgave van maandag 9 oktober 2006

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken