Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Campagne voeren is opdracht van SGP

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Campagne voeren is opdracht van SGP

4 minuten leestijd

A. B. Goedhart stelde gisteren op deze pagina dat het voor de SGP eigenlijk geen zin heeft om campagne te voeren. Drs. Gert van Veldhuizen en Geert Schipaanboord vinden die constatering onbegrijpelijk.

Heeft het voor de SGP wel zin om campagne te voeren? Die belangrijke vraag werd door de heer Goedhart (in het RD van gisteren) ontkennend beantwoord. De Bijbelse boodschap van de SGP zou "zo haaks op de geseculariseerde tijdgeest staan, dat werving ervoor haast onmogelijk is." Wel verwacht de auteur een goed resultaat als "iedere SGP'er en SGP'ster zo veel uitstraling heeft dat hij of zij in de komende vier jaar ten minste één stem erbij wint."

De SGP heeft volgens Goedhart nog nooit zo'n uitgebreide verkiezingscampagne gevoerd als nu. Via tal van middelen zou er bekendheid zijn gegeven aan de SGP. We vatten dit graag op als een compliment aan het campagneteam. Juist in een tijd waarin de Bijbelse boodschap geen grote kiezersgroepen trekt, is het bijzonder te constateren dat de SGP nog zo veel aandacht heeft gekregen.

Goedhart stelt dat het eigenlijk geen zin heeft om campagne te voeren. Een groei naar drie zetels zat er niet in en de kloof tussen de Bijbelse beginselen en de tijdgeest zou te groot zijn. Wij vinden die constatering onbegrijpelijk. De SGP zou de doelstelling van haar campagne namelijk onnodig versmallen als zij alleen maar streeft naar stemmenwinst of zetelgroei. Met Groen van Prinsterer stellen we dat het "voor de waarheid uitkomen altijd onze plicht is, maar dat het vooral onze plicht is als men de waarheid miskent."

Mogelijkheden

Een campagneperiode biedt juist unieke mogelijkheden om de Bijbelse waarden en normen voor het voetlicht van de seculiere medemens te brengen. De vele telefoontjes en mailtjes hebben dit bevestigd. Tal van mensen -vaak van buiten de Biblebelt- gaven hartverwarmende en soms ontroerende reacties op de onbeschroomde manier waarop de SGP-Kamerleden getuigden van hun diepste drijfveren en standpunten.

Tegenover de 'oplossing' van Goedhart stellen wij dat de SGP er tijdens de komende kabinetsperiode en de eerstvolgende verkiezingscampagne nog een schepje bovenop moet doen. Een permanente campagne is nodig. Niet alleen door de partij zelf. Eigenlijk zou elke SGP'er en SGP'ster een ambassadeur van onze partij moeten zijn. Groen verwoordt dat prachtig: "Het getuigen, niet het overtuigen, is de plicht waarvan de verantwoordelijkheid ons opgelegd is."

Natuurlijk hebben we campagne gevoerd met de hoop op een derde zetel. Dat de lichte stemmenwinst niet is omgezet in zetelwinst mag teleurstellend worden genoemd. Toch mag ook worden vastgesteld dat de SGP -na een lastige periode- dankbaar mag zijn voor deze uitkomst. Dat geldt ook voor het succes van de regiotour en de vele andere activiteiten. Want zeg nu zelf: wat is er bemoedigender dan avond aan avond een uitpuilende, betrokken zaal toe te spreken? En wat is aangenamer dan tijdens het filerijden op de A27 uitzicht te hebben op een vriendelijk lachende Van der Vlies?

Het is trouwens niet juist de derde zetel permanent af te schrijven. Gezien de verdeling van restzetels was en is het reëel om tijdens de campagne de mogelijkheid van de derde zetel te onderstrepen.

Verantwoording

Behalve voor het aanboren van nieuwe kiezersgroepen heeft de SGP in deze campagne nadrukkelijk gekozen voor het bereiken van de eigen achterban. De parlementaire geschiedenis heeft het verschillende keren laten zien: wie haar trouwe achterban tijdens de campagne in de kou laat staan, komt zichzelf vroeg of laat tegen. De campagneperiode is tegelijkertijd een ideale mogelijkheid voor politici om verantwoording af te leggen over de koers van de afgelopen periode.

De SGP weet zich gesteund door duizenden actieve jongeren en ouderen. Op vele fronten hebben zij zich actief ingezet voor de campagne. Het is jammer dat die inzet en betrokkenheid wordt weggezet als overbodig en niet bij de boodschap van de SGP passend. Terwijl het juist bemoedigend is om te merken dat zo veel jongeren de SGP van harte willen steunen. Niet in de laatste plaats door middel van het gebed.

De Bijbelse beginselen zijn het waard om onder ons volk te worden vertolkt. Laten we als christenen onze handen niet aftrekken van een samenleving die deze boodschap zo broodnodig heeft.

De auteurs zijn respectievelijk campagneleider en stagiair bij de SGP-fractie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 november 2006

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Campagne voeren is opdracht van SGP

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 november 2006

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken