Lewis
Graag wil ik een aanvulling geven op de artikelen over het werk van C. S. Lewis (RD 20-12). Hiermee hoop ik dat ouders/verzorgers een ruimere afweging kunnen maken met betrekking tot de literatuur waarmee ze hun kinderen willen laten kennismaken. Van Lewis is niet alleen bekend dat hij een toegewijd orthodox anglicaan was die geloofde in de leringen van zijn kerk, waaronder het verspreiden van het christelijk leven door doop, geloof, heilige communie en mis (citaat "Mere Christianity", blz. 62-63). Over de schepping van de mens zei hij: "We hebben goede reden te geloven dat dieren lang voor ons leefden en de Heere veroorzaakte een nieuw bewustzijn, om neer te dalen op dit organisme" (citaat "Problem of Pain", blz. 133 en 77). Daarnaast had hij een diep respect voor heidense mythes; en nog meer voor de mythes (citaat "Problem of Pain", blz. 71) in de Schriften. Meer informatie op www.rapidnet.com, onder het kopje C. S. Lewis. General Teachings/Activities.
A. T. Arends
Grote Velddijk 4
9321 XP Peize
Rapport LEI
Met verbazing las ik het artikel met de kop "Boeren doen goede zaken in 2006" (RD 19-12). Net daarvoor had ik kennisgenomen van een artikel op de voorpagina van het Dagblad van het Noorden: "Boer deelt niet mee in topjaar, vooral zetmeelteler in noorden ziet bedrijfsinkomsten terugvallen". In beide gevallen wordt verwezen naar de rapportage van het LEI. Heeft het RD een ander rapport gekregen dan het Dagblad van het Noorden? In het RD-artikel is alleen sprake van een negatieve trend bij vleeskuikenhouders. Er zijn genoeg boeren die rotte aardappelen in de schuur hebben liggen.
F. Voorwinden
Floralaan 1
9421 NP Bovensmilde
Liedteksten (IV)
Met stijgende verbazing heb ik het artikel "Sleutelen aan liedteksten" (RD 18-12) gelezen. Opvallend is de simpelheid waarmee wordt beweerd dat een lied de algemene verzoening proclameert. "Die van alle kinderen houdt", leert dat algemene verzoening? Allerminst. Wie deze mening toegedaan is, zal ook de rijke jongeling voor behouden moeten houden. Er staat immers: "En Jezus beminde hem." En toch ging de jongeling bij Jezus weg. Wie "Die van alle kinderen houdt" algemene verzoening noemt, moet ook alle kinderen die door Jezus gezegend werden voor behouden houden. Die stelling zou ik echter niet durven verdedigen. Gods liefde beperkt zich niet tot uitverkorenen, maar reikt tot de hele mensheid, zonder dat dit het behoud van de hele mensheid inhoudt. Daarom kan ook gezongen worden in de Lofzang van Zacharías: "Die met ons lot bewogen." Trouwens, dat God mensen behoudt tot Zijn eigen eer, sluit Zijn bewogen zijn met ons lot niet uit, maar eerder in! Met bovenstaande voorbeelden is denk ik voldoende aangetoond dat we niet door moeten slaan naar simplistische tekstlezing van een lied. Verbazingwekkend is ook de argumentatie van een christelijk koor om een dodenmis te zingen. Hoewel daarin gebeden wordt voor overledenen, denkt men de muziek niet te mogen aanpassen vanwege het cultuurhistorische karakter. Argument: bij een schilderijententoonstelling kleed je een naakte vrouw toch ook niet aan met een sticker. Beste koorleden, als een christen een tentoonstelling organiseert, hoort die daar geen schilderijen met naakt op te hangen. En dus hoort een christelijk koor een dodenmis niet uit te voeren! Gods gebod is wijd en omvat ook de kunst.
H. C. Heek
Middenmolenlaan 5
2807 DL Gouda
Liedteksten (V)
Eindelijk (RD 18-12) een eerlijk stuk over zaken waarover ik in mijn omgeving wel eens gehoord heb, maar nooit iets op papier gezien heb: de teksten van allerlei liederen die we zingen rondom feestdagen, onder rechtzinnige kritiek stellen. Alles theologisch kloppend maken met de bril van een bepaalde dogmatiek. Ik zie uit naar het vervolgartikel waarin met dezelfde selectieve bril onze aloude en vertrouwde psalmen bekeken worden. Ik wil de schrijver een handje helpen door alle psalmen met Wezen en Opperwezen, woorden uit de tijd van de verlichting, te herschrijven. Ook wil ik al een paar psalmen ter correctie voorstellen die dogmatisch eigenlijk niet gezongen kunnen worden: Psalm 116 ("God heb ik lief" - Ik kan God niet liefhebben), Psalm 75 ("U alleen, U loven wij" - Wij kunnen God niet loven) en de Psalmen 25, 27, 30, 33, 45. Deze en meer psalmen kunnen niet gezongen worden door mensen die de Heere niet kennen. We houden zo niet alleen een dun psalmboekje over, maar -erger nog- waarschijnlijk ook een klein koor.
G. D. A. Rutterkamp
Steenakkersweg 29
7462 DS Rijssen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 2006
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 2006
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's