Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Druk met dubbelklikken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Druk met dubbelklikken

Scholieren geven computercursus aan 55-plussers

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

EMMEN - "Waar moet ik nou op drukken?" De hand van J. Vos (59) zweeft boven het toetsenbord. Naast hem zit Alen (15). Hij leert zijn buurman hoe hij een computer bedient. "Een apenstaartje krijgt u door een shifttoets vast te houden en de "2" in te drukken."

Vmbo-leerlingen die lesgeven aan 55-plussers. In Emmen, op het Hondsrugcollege, gebeurt het. In totaal leren dertien derdeklassers evenzoveel senioren hoe ze moeten computeren.

Deze eerste middag zitten cursisten en leerlingen nog wat onwennig naast elkaar. Alen probeert Vos wegwijs te maken in computerland. "Zegt u het maar, wat wilt u leren?" Vos: "Ik wil wel eens weten hoe ik een plaatje van internet kan downloaden."

"Dubbelklik maar op het icoontje van Internet Explorer", zegt Alen. Langzaam schuift de cursor van Vos over het scherm. Hij klikt één keer. En nog een keer. "Het werkt niet." Alen: "Bij dubbelklikken moet u twee keer snel op de muisknop drukken. Op de linker."

Ouderen kennis laten maken met de computer. En stage bieden aan de leerlingen. Dat zijn de doelen van de cursus volgens docent informatica G. Neefs. "De leerlingen krijgen ook een cijfer voor het project." Ivo (15): "Een cijfer? Dat wist ik niet. Ik hoop dat ik een voldoende krijg." Neefs: "Zo niet, dan mag je het overdoen, maar daar ziet het voorlopig niet naar uit."

Volleerde docenten

De leerlingen vinden het lesgeven aan ouderen moeilijker dan gedacht. Alen: "Ik had niet verwacht dat ik zo veel zou moeten uitleggen. Wat voor mij heel gewoon is, bijvoorbeeld een e-mailtje sturen, is nieuw voor hen."

Ivo: "Maar ik vind het wel leuk om te doen. Waarom? Ik had niet gedacht dat het overdragen van kennis zo leuk zou zijn."

Ivo draait zich om en gaat verder met z'n uitleg aan de cursiste H. Vos (57). "Als u het plaatje wilt verwijderen van het bureaublad, moet u op de rechter muisknop drukken. Eén keer. Druk nu op "verwijderen"."

Alen stuurt samen met zijn 'leerling' een mailtje naar diens adres. "Een apenstaartje krijgt u door shifttoets vast te houden en de "2" in te drukken."

Als het mailadres is ingevoerd, klikt Vos op "Verzenden". "Oké, nu kunt u mailen. Doet u het nog maar eens zonder dat ik iets zeg."

Als volleerde docenten geven de leerlingen les. Toch hebben ze zich niet voorbereid. Alen: "Ik had geen idee wat ik zou kunnen verwachten." Ivo: "Zelf oefenen hoe ik bijvoorbeeld een foto moet uploaden naar een site hoeft niet. Dat weet ik zo ook wel."

Na drie kwartier is het tijd voor een bak koffie. Met een zucht gaan de cursisten aan een grote tafel zitten. Vos: "Moeilijk hoor. Ik krijg zo veel indrukken. Dan moet je hier klikken, dan moet je daar klikken. Maar ik vind het wel leuk om te doen en Alen kan goed uitleggen. Ik houd het nu voor gezien. Ik heb vanmiddag genoeg geleerd."

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 februari 2007

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

Druk met dubbelklikken

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 februari 2007

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's