Circulatieplan zou Den Haag in drieën delen
Het Verkeerscirculatieplan Centrumgebied (VCP), waarover het Haagse college gisteravond is gevallen, zou de Haagse binnenstad in drie stukken hebben opgedeeld, die onderling niet met de auto te bereiken zijn.
Veel maatschappelijk verzet tegen het VCP in de Haagse binnenstad valt terug te voeren op dit -essentiele- onderdeel van het plan. De Haagse binnenstad zou vanaf de invoering van het plan, in 2009, drie sectoren kennen. Automobilisten zouden vanaf dan alleen nog via de centrumring van de ene naar de andere sector kunnen rijden.
Op zes plaatsen in het Haagse centrum waren afsluitingen voor het autoverkeer gepland. Vijf daarvan bevinden zich in de directe omgeving van de Stille Veerkade en de Amsterdamse Veerkade. De beide Veerkades, die in elkaars verlengde liggen, genoten tot voor kort de twijfelachtige reputatie van vieste straat van Nederland. De verkeersdruk op de Veerkades is, mede door de vele bussen die van de route gebruikmaken, zeer groot.
De zesde afsluiting is gepland voor het Piet Heinplein, noordelijk van paleis Noordeinde.
De afsluiting van de zes straten zou grote gevolgen hebben voor bewoners en winkeliers in de binnenstad. Zij moeten in veel gevallen juist meer kilometers maken doordat de kortste route niet langer beschikbaar blijft. Het VCP heeft becijferd dat zo'n 80 procent van de auto's die normaliter over het Piet Heinplein rijden, gemiddeld 5 kilometer moet omrijden. Daardoor komt het aantal extra kilometers per dag op vele duizenden en wordt de verkeersdruk verplaatst.
Tegelijk is voor vrijwel alle partijen duidelijk dat er iets moet gebeuren aan de verkeerssituatie in de Haagse binnenstad. Dat het VCP nu alsnog ongewijzigd wordt doorgevoerd, lijkt na de val van het Haagse college niet langer een haalbare kaart. Concrete maatregelen zullen voorlopig nog op zich laten wachten.
Voordelen
- Doorgaand verkeer niet langer door de binnenstad.
- Luchtkwaliteit binnenstad verbetert door betere doorstroming.
- Stad blijft aantrekkelijk voor bezoekers.
Nadelen
- Wijken onderling slechter bereikbaar.
- Luchtkwaliteit buiten centrumring verslechtert.
- Plan leidt tot meer verkeersbewegingen en tot sluipverkeer.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 februari 2007
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 februari 2007
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's