Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Oude en Nieuwe Testament als knoop en knoopsgat

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Oude en Nieuwe Testament als knoop en knoopsgat

Lezing prof. Peels voor studenten in Leiden

2 minuten leestijd

LEIDEN - Er is een verschil tussen het Oude en het Nieuwe Testament, maar beide vormen een diepe, fundamentele, geestelijke eenheid. Ze horen bij elkaar in één band. "Ze zijn als knoop en knoopsgat."

Dat zei prof. dr. H. G. L. Peels, hoogleraar oudtestamentische vakken aan de Theologische Universiteit Apeldoorn, gisteren in zijn lezing voor de theologische studentenvereniging Synopsis in Leiden. Hij sprak over de verhouding tussen Oude en Nieuwe Testament. "Die relatie is niet in een systeem te vangen. Het Oude Testament moeten we lezen in de richting van het Nieuwe Testament en het Nieuwe Testament inlezen in het Oude Testament", aldus prof. Peels. Mét Augustinus ziet hij in het Nieuwe Testament het Oude Testament als een bloem opengaan.

De hele geschiedenis van het Oude Testament loopt volgens de Apeldoornse hoogleraar uit op Christus. Het Oude Testament zonder het Nieuwe Testament noemt hij een torso. Voor hem is het Oude Testament dan ook één beweging voorwaarts in de richting van de Messiaanse verwachting.

Volgens de hoogleraar heeft de Bijbel een grondstructuur van schepping naar herschepping. Het is één lijn van verbondsbeloften. Hij vergeleek de heilsgeschiedenis met een zandloper. "God zet met de schepping breed in, maar versmalt het heil tot Israël en via Juda tot David. Met de komst van Christus verbreedt de heilsgeschiedenis zich. Met dat hoogtepunt komt het heil naar alle volken over de hele aarde."

Prof. Peels wees erop dat in de geschiedenis van de kerk op verschillende manieren is gedacht over de verhouding tussen Oude en Nieuwe Testament. Zo verkondigde Marcion van Sinope, die omstreeks 140 leefde, dat de God van het Oude Testament niet dezelfde is als de Vader van Jezus Christus.

De geest van Marcion ziet prof. Peels aan het eind van de negentiende en in de twintigste eeuw op het grondvlak van de kerk terugkeren. Daarentegen zijn er anderen geweest die het Oude Testament op een voetstuk hebben gezet. Ook kwam Israël op de agenda van de kerk.

Klinken in het Oude Testament ook niet oproepen tot haat en is er soms geen sprake van uitroeiingsbevelen? "De combinatie God en geweld roept bij veel theologen gêne op", aldus prof. Peels. "Ook in de tijd van de Reformatie werden er tegenstellingen gesignaleerd tussen het Oude en het Nieuwe Testament. En met de moderne Bijbelwetenschap wordt de kloof tussen Oude en Nieuwe Testament steeds groter. De relatie tussen beide komt in een bedenkelijk daglicht te staan, terwijl gereformeerde theologen het Oude en het Nieuwe Testament blijven zien als een doorgaande lijn van de heilsgeschiedenis", aldus prof. Peels.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 2007

Reformatorisch Dagblad | 31 Pagina's

Oude en Nieuwe Testament als knoop en knoopsgat

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 2007

Reformatorisch Dagblad | 31 Pagina's

PDF Bekijken