Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beckmanns ballingschap

Bekijk het origineel

Bladerweergave niet beschikbaar
+ Meer informatie

Beckmanns ballingschap

Duitse expressionist maakt Openbaring dienstbaar aan eigen toekomstverwachting

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij voelt zich in Amsterdam bijna letterlijk als Johannes op Patmos. De Duitse kunstenaar Max Beckmann ontvlucht in 1937 zijn geboorteland omdat daar voor zijn "entartete" (ontaarde) kunst geen ruimte is. Als balling werkt hij op een stoffige zolderkamer aan het Rokin aan een reeks litho's bij het laatste Bijbelboek, de Openbaring van Johannes. Aan wie heeft hij die opdracht te danken en vooral: waarom gaat hij er zo verbeten mee aan de slag?

U heeft geen rechten om dit artikel te lezen Premium Artikel

Dit artikel is exclusief leesbaar voor abonnees met een RD-abonnement, een zesdaags abonnement op het RD of op de e-paper. Dit artikel lezen? Log in op uw EMG-account of neem een abonnement.

Inloggen Neem (proef)abonnement

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 april 2007

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Beckmanns ballingschap

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 april 2007

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's