Bekijk het origineel
Bekijk het origineel
Beckmanns ballingschap
Duitse expressionist maakt Openbaring dienstbaar aan eigen toekomstverwachting
Hij voelt zich in Amsterdam bijna letterlijk als Johannes op Patmos. De Duitse kunstenaar Max Beckmann ontvlucht in 1937 zijn geboorteland omdat daar voor zijn "entartete" (ontaarde) kunst geen ruimte is. Als balling werkt hij op een stoffige zolderkamer aan het Rokin aan een reeks litho's bij het laatste Bijbelboek, de Openbaring van Johannes. Aan wie heeft hij die opdracht te danken en vooral: waarom gaat hij er zo verbeten mee aan de slag?
Premium Artikel
Dit artikel is exclusief leesbaar voor abonnees met een RD-abonnement, een zesdaags abonnement op het RD of op de e-paper. Dit artikel lezen? Log in op uw EMG-account of neem een abonnement.
Inloggen Neem (proef)abonnementBekijk de hele uitgave van maandag 16 april 2007
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 16 april 2007
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's