Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zondagse hoed

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zondagse hoed

5 minuten leestijd

Een vrouw met wat zomerse kleren en een zonnehoed trekt in een seculiere stad geen kijkers. Een dame die zich onderscheidt door nette kleding en een zondagse hoed vaak wel. Ook in eigen kring is dat hoofddeksel af en toe een omstreden voorwerp. "Ma, moet dat nou? Kijk eens wat een omvang: in de hoogte en in de breedte." En dan volgen er enkele typeringen die ik niet zwart op wit durf neer te zetten. "Noemt u dat christelijke eenvoud?" Tegen pa: "Staat er echt iets over in de Bijbel? Anders laat ik dat ding morgen thuis!"

Tal van theologen -en heus niet alleen gereformeerden- geven een bevestigend antwoord. Paulus schrijft in 1 Korinthe 11:5 dat iedere vrouw die bidt of profeteert met een onbedekt hoofd, haar hoofd onteert. Het tekstverband beargumenteert dat. God heeft de hoogste autoriteit. Hij is het Hoofd van de Heere Jezus. Deze is het Hoofd van de gelovige. De getrouwde man fungeert als hoofd van z'n vrouw. Vers 10 zegt: "Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben." Zo blijkt dat zij de door God gegeven scheppingsorde en rolverdeling echt aanvaardt.

De man het hoofd van de vrouw? Dat klinkt in de huidige tijd van emancipatie en feminisme immers om het uit te schateren. Toch staan de geciteerde woorden in de Bijbel. Niet om een man het recht te verschaffen zich te gedragen als dictator. Hij dient te letten op het Hoofd Christus. Die gaf Zijn leven voor Zijn gemeente. Dus hoofd zijn betekent: zorg dragen voor je vrouw en elkaar liefde en trouw bewijzen. Een man is niet méér dan een vrouw. Maar ze zijn niet gelijk. Ze zijn wel gelijkwaardig. Positief. En dat hoort vorm te krijgen via mannelijke verantwoordelijkheid.

Waarom onteert een vrouw die met onbedekt hoofd in de kerk zit zichzelf? Sommige uitleggers brengen dat in verband met de goddeloosheid in Korinthe. Die was werkelijk spreekwoordelijk. Zij menen dat een vrouw die openbaar kwam als echtbreekster, daarvoor moest boeten. Ze werd kaalgeschoren. Daarop zou Paulus doelen in vers 6: de vrouw die zich niet wil voegen naar de autoriteit die God instelde, minacht haar man en staat op dezelfde lijn als een trouweloze vrouw. Ook als deze uitleg te ver gezocht zou zijn: het is eerloos om Gods orde te verachten.

Hoor ik iemand zeggen dat dit hele verhaal onzin is omdat 1 Korinthe 11:5 spreekt van een biddende, of profeterende vrouw, maar helemaal niet van de zondagse eredienst? Dan let ik graag op de context. In hoofdstuk 10 gaat het over het functioneren van de gemeente. De tweede helft van hoofdstuk 11 betreft het bedienen van het heilig avondmaal. Dat heeft plaats in de zondagse eredienst. Dan is het aannemelijk ook het dragen van een hoofddeksel in dat kader te zien. Hoewel vrome vrouwen voorheen ook thuis in het gebed hun hoofd wel eenvoudig bedekten.

Wacht even. Als het hier over de zondagse samenkomst gaat, blijkt dus dat Paulus vrouwen toestaat om in dat kader het woord te voeren. Heft hij het veelbesproken verbod op vrouwelijke ambtsdragers op? Dat geloof ik niet. In de Vroege Kerk was sprake van bidden en profeteren. Alles was in de samenkomst nog niet zo uitgekristalliseerd als in later jaren. Maar dat bidden en profeteren dient duidelijk te worden onderscheiden van het met gezag onderwijs geven en optreden als leraar. Daar verzet de apostel zich tegen in 1 Timótheüs 2:12.

En vrijgezelle dames dan? Zij zijn niet getrouwd. Zij hebben geen echtgenoot. Geldt ook voor hen de door Paulus gegeven regel? Dat bedoelt de apostel wel. In vers 5 spreekt hij over "een iegelijke vrouw." De kanttekening bij de Statenvertaling zegt daarbij: "Namelijk die getrouwd is en onder de macht staat van haar man. Zie vers 3. Hoewel de anderen hier niet uitgesloten worden." Dat is trouwens heel redelijk. De apostel bindt zijn aanwijzing immers niet slechts aan het huwelijk. Hij legt een relatie naar de door God al zonder woorden in de schepping gegeven orde.

Menigeen verklaart 1 Korinthe 11:5 tot tijd- of cultuurgebonden. Anderen weerleggen dat. Vers 10 verwijst immers bij zijn argumentatie naar de engelen. Die zijn ook niet tijdgebonden. Sommigen menen dat lang haar voldoende bedekking geeft. De actuele journalistiek biedt geen ruimte voor meer argumenteren. Aan één opmerking geef ik nog plaats. De doorgaans door dames in Korinthe gedragen palla was als eenvoudige hoofdbedekking iets anders dan de weelde die vandaag menig hoofd siert. Dat mag tot nadenken stemmen. De apostel begeerde geen show.

Zou een beetje nadenken over de door Paulus geschetste orde en gebezigde argumenten in relatie tot ons eigen individualisme veel kwaad kunnen? Als die zonnehoed door de beugel kan, waarom dan de zondagse hoed niet? Maar vooral niet te duur. Eenvoudig. Overeenkomstig andere passages in het Woord.

Reageren aan scribent? kerkenwereld@refdag.nl.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 juni 2007

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

Zondagse hoed

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 juni 2007

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

PDF Bekijken