Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vervangingsdenken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vervangingsdenken

4 minuten leestijd

In het artikel "Vervangingsdenken herleeft in kerk en in theologie" (RD 18-06) zegt dr. M. van Campen dat de belangstelling voor Israël afneemt, ook binnen de gereformeerde gezindte, behalve bij de Gereformeerde Gemeenten.

Maar wat te denken van de Christelijke Gereformeerde Kerken, die een eigen Israëlblad hebben (Vrede over Israël) en een eigen Israëlpredikant hadden (ds. C. J. van den Boogert)? Ook op zendingsdagen is er aandacht voor Israël.

Zo ook dit jaar nog op de classis Amersfoort bij monde van ds. H. D. Rietveld. Waarvan akte!

J. Mallie

Lorentzhof 22

3863 AM Nijkerk

Ds. Du Marchie (II)

Met enige verwondering en vooral verontwaardiging hebben wij de boekrecensie gelezen over heiligen en helden (RD 13-06).

Het gaat ons vooral om de inhoud van de volgende zinsnede: De predikant uit Leersum benadrukte een "afsnijdende bediening" en de "bevindelijke vereniging met Christus door het omhelzen van Gods verdoemend recht."

Dit is op zijn minst een halve waarheid te noemen. Ds. Du Marchie heeft het nooit zo geleerd, sterker nog: hij heeft totaal iets anders geleerd. Citaat uit "In stilheid tot U", blz. 101: "Tegenwoordig ben je een geoefende in de genade als je het verdoemend recht omhelsd hebt. Als je het recht Gods toegevallen bent. Mens, dan moet alles nog beginnen. Het toevallen en omhelzen van het recht kan een voorweg zijn. De hel ligt vol met mensen die het Goddelijk recht omhelsd hebben en toch verloren zijn gegaan. Nee, hierom gaat het, dat je met Christus verenigd bent. Met Hem, de geschonken Borg uit het recht vandaan."

En blz. 117: "Dit kan een voorweg zijn, dat je het verdoemend recht kunt omhelzen, en het omhelst. Maar het gaat om het verzoenend recht; het gaat erom Christus in Zijn Persoon te ontvangen, van God geschonken, gegeven. Het verdoemend recht is een toeleiding, als God Zelf aan die reddelozen, hun verdoemenis mijnende, Christus schenkt, Die de zondaar dan door het geloof omhelst. En zo verenigd worden die beiden, dat alles van Christus van de zondaar is en alles van de zondaar van Christus."

De prediking van ds. Du Marchie heeft in onze jeugd een onuitwisbare indruk achtergelaten. Niet alleen de waarheid die hij heeft verkondigd, maar ook de ontzaglijke eerbied die hij had voor Gods Woord en Gods recht.

Dusdanige in het artikel uit zijn verband gerukte citaten doen ons dan ook pijn.

Degenen die echt willen weten wat ds. Du Marchie leerde, verwijzen wij graag naar de (helaas weinige) boeken en preken.

Fam. Jansen-Versluis

Dreef 27

3956 EP Leersum

Standenleer

Naar aanleiding van de recensie van het boek "Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?" door ds W. Visscher (RD 20-06) enkele opmerkingen.

De rode draad door mijn boek is dat de Heilige Geest het wonder van de wedergeboorte uitsluitend werkt door (de prediking van) het Evangelie en dat de kerk daaraan dus dringend behoefte heeft. Hoe vaardiger onze predikanten daarin hun ambt vervullen, des te heerlijker vertoont zich ook het werk van God (Dordtse Leerregels, hoofdstuk 3 en 4, par. 17).

Anders dan de recensent stelt, heb ik in mijn boek nergens beweerd dat volgens ds. Kersten en ds. Moerkerken de levendmaking door de prediking van de wet geschiedt. Integendeel, ik heb juist aangegeven dat beide predikanten leren dat de levendmaking door het Evangelie plaatsvindt. Wel heb ik benadrukt dat dit slechts een theoretisch standpunt is, omdat het Evangelie in de wedergeboorte nog "een gesloten boek" is en er daarna, in de (vaak lange) toeleidende weg, eerst plaatsgemaakt moet worden voor de kennis van Christus. En dat is in strijd met Schrift (bijv. Ef. 1:13) en belijdenis. Ik acht het winst dat ds. Visscher erkent dat Boston anders oordeelt over wedergeboorte en daadwerkelijk geloof.

Het is ook jammer dat de recensent de indruk wekt alsof ik niet genoeg duidelijk heb kunnen maken hoe kwalijk mensen als ds. Kersten zijn geweest voor Gods kerk op aarde. Dat is zeker niet zo. Laten we zaken van personen onderscheiden. Bovendien heb ik zeer positief geschreven over het feit dat in 1948 de verhouding tussen ds. Kok en ds. Kersten in theologisch opzicht geheel vlak was. En dat het voor ds. Kersten in de laatste weken van zijn leven heel duidelijk moet zijn geworden dat de Gereformeerde Gemeenten het algemene aanbod van het Evangelie aan alle hoorders dreigden te verliezen.

Mr. A. A. Bart

Berkenlaan 34

3911 GN Rhenen

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 juni 2007

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Vervangingsdenken

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 juni 2007

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's