Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wetsvoorstel bevat meer kansen voor WSW'er

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Wetsvoorstel bevat meer kansen voor WSW'er

3 minuten leestijd

De overheid heeft de laatste jaren beleid ontwikkeld om arbeidsmogelijkheden voor arbeidsgehandicapten te vergroten. Op dit moment ligt er een wetsvoorstel om zogenoemde WSW-werknemers meer kans voor ontplooiing te bieden.

Al geruime tijd wordt aandacht besteed aan het ondersteunen van arbeidsongeschikte werknemers. De re-integratie-instrumenten krijgen steeds meer bekendheid. Op de website van UWV (www.uwv.nl) is hierover uitgebreid en bovendien op toegankelijke wijze informatie te vinden voor zowel werknemer als werkgever.

Ondanks het uitgebreide instrumentarium resteert er een groep mensen voor wie meer nodig is om te kunnen werken. Vanwege de ernst van hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap zijn zij aangewezen op aangepaste arbeid, omdat zij geen duurzaam werk kunnen verrichten. Ook niet met de inzet van re-integratie-instrumenten. Deze groep kan vrijwillig gebruikmaken van de WSW-voorziening (WSW staat voor Wet sociale werkvoorziening).

Daarvoor dient de persoon in kwestie te voldoen aan een aantal voorwaarden. Hij of zij moet jonger zijn dan 65 jaar, ingeschreven staan bij de gemeentelijke basisadministratie en bij het CWI geregistreerd te zijn als werkzoekende. Verder is hij door lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen uitsluitend onder aangepaste omstandigheden tot regelmatige arbeid in staat - wat hij moet kunnen doen zonder verstoring van de arbeidsomgeving.

Binnen de WSW zijn twee instanties belangrijk: het CWI en de gemeente.

Voor een WSW-voorziening moet iemand zich vrijwillig melden bij het CWI. Deze instantie bepaalt vervolgens of die persoon voldoet aan de voorwaarden en neemt binnen zestien weken een beslissing. Daarin geeft het CWI aan of iemand tot de doelgroep van de WSW behoort, welke arbeidshandicapcategorie van toepassing is en hoelang de indicatie geldig is. Afhankelijk van de indeling in een arbeidshandicapcategorie wordt bepaald hoeveel subsidie de gemeente krijgt van het Rijk om de desbetreffende werknemer te begeleiden.

Nadat een WSW-indicatie is verkregen, wordt de werknemer door de gemeente op een wachtlijst geplaatst. De gemeente dient er zorg voor te dragen dat zo veel mogelijk personen van de wachtlijst aan het werk komen onder aangepaste omstandigheden. Dit kan op twee manieren: via plaatsing in een sociaal werkvoorzieningsbedrijf of bij een gewone werkgever op basis van detachering of begeleid werken. Bij detachering blijft de WSW-werknemer in dienst van de gemeente. Bij begeleid werken is de WSW-werknemer in dienst van de reguliere werkgever. De werknemer krijgt daarbij op hem of haar toegesneden begeleiding op de werkplek. De werkgever ontvangt van de gemeente loonkostensubsidie en subsidie voor aanpassing van de werkplek. Ook verdere kosten voor begeleiding zijn voor rekening van de gemeente.

Het werk van de WSW-werknemer moet zo veel mogelijk gericht zijn op behoud of bevordering van de arbeidsgeschiktheid. Het doel van het werk is om uiteindelijk in een normale werkomgeving aan de slag te kunnen. Werken bij een 'gewone' werkgever heeft dan ook voorrang boven werk bij een sociaal werkvoorzieningsbedrijf.

De overheid heeft zich ten doel gesteld om de WSW te moderniseren. In 2006 is een wetsvoorstel ingediend, dat per 1 januari 2008 moet ingaan. In het wetsvoorstel, dat in behandeling is bij de Tweede Kamer, zijn voorzieningen voorgesteld ter bevordering van het plaatsen van WSW-werknemers in een zo gewoon mogelijke omgeving, dus bij een normale werkgever. Het overgrote deel van WSW-werknemers is namelijk geplaatst in een sociaal werkvoorzieningsbedrijf. Bovendien zijn daar wachtlijsten.

Er wordt beoogd om de WSW-werknemer meer kansen tot ontplooiing te geven. Ter stimulering daarvan zijn voorstellen gedaan voor een persoonsgebonden budget. Daarmee wordt de rol van de WSW-werknemer vergroot, omdat hij meer invloed heeft op de plaatsing. Ook is onder andere een permanente no-riskpolis bij ziekte en arbeidsongeschiktheid voorgesteld. De werkgever wordt daarmee ontzien bij de loondoorbetalingskosten in het geval van ziekte van de WSW-werknemer.

De auteur is werkzaam als jurist individuele belangenbehartiging bij de RMU. Reageren aan scribent? socialezaken@refdag.nl.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 november 2007

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Wetsvoorstel bevat meer kansen voor WSW'er

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 november 2007

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken