Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vwo'er via snelle route voor de klas

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vwo'er via snelle route voor de klas

3 minuten leestijd

GOUDA - Een academische studie in combinatie met een tweedegraads lerarenopleiding, en dat in vier jaar tijd. Hogeschool Driestar educatief start komende zomer met deze nieuwe leerroute voor vwo-leerlingen, om voor hen de keuze voor het docentschap aantrekkelijker te maken.

Het lerarentekort wordt groot, het gebrek aan academisch geschoolde leraren nog groter, luidt de sombere verwachting voor de komende jaren. Er ontstaat daardoor met name een tekort aan docenten voor de bovenbouw van havo en vwo.

Op de zeven reformatorische middelbare scholen is de situatie niet anders. Ze hebben de komende tijd jaarlijks in totaal zestig tot tachtig nieuwe docenten nodig, van wie een fors aantal in de bovenbouw, doordat nogal wat 'eerstegraders' met pensioen gaan.

"Meester in je vak", heet het project waarmee de lerarenopleidingen voortgezet onderwijs (LVO) van Driestar educatief een oplossing voor dit probleem zoeken. Met subsidie van de Stichting Beroepskwaliteit Onderwijs ontwikkelde de Goudse hogeschool samen met de zeven scholen een traject waarin vwo'ers niet alleen een masterstudie afronden, maar in dezelfde tijd ook een tweedegraads bevoegdheid halen.

De pabo's en lerarenopleidingen worden nu hoofdzakelijk bevolkt door leerlingen met een havo- of mbo-diploma. "Het is logisch dat vwo'ers naar de universiteit gaan, maar dan ben je ze vaak kwijt voor het onderwijs", zeggen de projectgroepleden W. C. Moen en drs. H. Westerink. "Uit onderzoek onder de huidige vwo-leerlingen is ons gebleken dat ze niet negatiever over het leraarschap zijn dan havisten. Er moet dus een andere oorzaak zijn waardoor relatief weinig vwo'ers voor de klas terechtkomen. Op de universiteiten richten ze zich vier jaar alleen op hun vak en daarna worden ze in één jaar klaargestoomd voor de praktijk van het docentschap. Kennelijk is dat niet zo aantrekkelijk.

In ons nieuwe traject gaan theorie en praktijk gelijk op. We hebben met de zeven scholen afgesproken dat ze deze studenten een betaalde aanstelling als docent-in-opleiding geven. Die vergoeding maakt andere bijbaantjes overbodig. Daardoor is het voor de studenten mogelijk hun vakstudie en de lerarenopleiding te combineren."

Een aantal keren per jaar komen de studenten naar Gouda, maar verder gebeurt de opleiding hoofdzakelijk in de praktijk, op de scholen zelf. "Daardoor hebben deze studenten het vaak gemakkelijker als ze later zelfstandig voor een klas komen te staan. We sluiten aan bij de interesses van de vwo-scholieren door ze onderzoekjes te laten doen en producten voor vaksecties te laten ontwikkelen."

De opleiding kost de student niets extra. "Een student mag in Nederland een tweede of derde studie erbij doen zonder er extra voor te betalen. Dat geldt dus ook als ze deze lerarenopleiding erbij doen."

De hogeschool zet het traject op voor de zes vakken waarvoor ze al een aantal jaren lerarenopleidingen verzorgt: Nederlands, Duits, Engels, geschiedenis, wiskunde en economie. "Dat wil niet zeggen dat alleen studenten uit die vakrichtingen deze route kunnen volgen", zegt projectleider Westerink. "Waarom zou je bijvoorbeeld niet een studie rechten combineren met een lerarenopleiding Nederlands? Dat houdt naar de toekomst toe meerdere kansen open, en daar blijken vwo'ers heel gevoelig voor te zijn. Wat vwo'ers ook niet graag willen, is ergens voor vier jaar aan vastzitten. Dat hoeft dus ook niet: wie tussentijds de lerarenopleiding wil loslaten en alleen met zijn vakstudie verder wil gaan, kan dat doen."

De projectgroep reist de scholen af om voorlichting te geven over het project. Daarbij komt ook een docent van de eigen school aan het woord die zelf het vwo en een universitaire studie achter de rug heeft. Eind januari wordt in Gouda een masterclass gegeven als kennismaking met de nieuwe opleidingsroute. De projectgroep werkt ook al aan een vervolg: de nieuwe tweedegraads docenten zouden hun eerstegraads bevoegdheid in een halfjaar moeten kunnen halen, de helft korter dan nu gebruikelijk is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 december 2007

Reformatorisch Dagblad | 23 Pagina's

Vwo'er via snelle route voor de klas

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 december 2007

Reformatorisch Dagblad | 23 Pagina's

PDF Bekijken