Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veelzijdig als een Zwitsers zakmes

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Veelzijdig als een Zwitsers zakmes

Defensie bestelt tien doorbraaktanks ter vervanging van Leopards

3 minuten leestijd

Kraters, greppels, zandwallen, mijnenvelden; geen obstakel lijkt onneembaar voor de Kodiak, de nieuwe doorbraaktank waarvoor Defensie vorige maand tekende. Tien exemplaren van elk 62 ton vervangen de verouderde en veel beperktere Leopard 1-genietank. De basis van de Kodiak is overigens vertrouwd. Defensie sloopt de toren van tien overtollige Leopard 2-tanks en verscheept de onderstellen naar de Duitse fabrikant Rheinmetall Landsysteme.

De weg bereiden voor de eigen manschappen met hun materieel; versperringen opwerpen tegen de vijandelijke troepen. De opdrachten die de Kodiak na de ingebruikname in 2012 meekrijgt, vallen altijd onder een van deze twee noemers. Bij gebruik tijdens militaire operaties, tenminste. Daarnaast kan Defensie het apparaat inzetten bij calamiteiten in het thuisland. "Denk aan ingestorte gebouwen", zegt Jacques Roosenboom, projectleider bij Defensie Materieel Organisatie. "De bestelling bij Rheinmetall Landsysteme omvat bijvoorbeeld een betoncrusher die constructies van gewapend beton tot hanteerbare brokjes verpulvert."

De nieuwe genietank is volgens Roosenboom zo veelzijdig als een Zwitsers zakmes. Standaard is het voertuig uitgerust met een 4 meter breed dozerblad met twee uitklapbare breektanden, een graafarm met een hijscapaciteit van ruim 3 ton, een hydraulische knipper en een zogenaamde thermische lans die door extreem hoge temperaturen vrijwel elk materiaal kan snijden. De bemanning kan vanuit de tank het gereedschap aan de graafarm vervangen door een universele grijper, een grondboor of een hydraulische hamer. Zes camera's en de gebruikelijke periscopen houden haar op de hoogte van wat er buiten het pantser gebeurt.

In een halve dag tijd kunnen vier militairen de Kodiak ombouwen tot een mijndoorbraaksysteem. Ze vervangen daarbij het dozerblad aan de voorkant door een ploeg die een laag van 30 centimeter grond wegschraapt en aan de kant van de weg gooit, inclusief de hierin verstopte explosieven. "Daarmee is het geen mijnenruimsysteem", benadrukt Roosenboom. "De Kodiak maakt slechts een pad explosievenvrij en markeert deze weg met pijlen die hij automatisch de grond inschiet. Het blijft altijd mogelijk dat er naast de doorgang nog projectielen liggen." Om de mijnen te misleiden, creëert de Kodiak een magnetisch veld dat een denkbeeldige tank voor het eigenlijke voertuig simuleert. "Mijnen reageren daarop en ontploffen voortijdig."

Werkplaats

De Duitse bouwer Rheinmetall Landsysteme ontwikkelde de Kodiak samen met de Zwitserse wapenleverancier RUAG Land Systems. De basis is het chassis van de Leopard 2-tank, die in zijn bijna dertigjarige bestaan diverse keren werd gemoderniseerd. Bij de mechanische werkplaats van de landmacht in Leusden zijn militairen inmiddels bezig met de gedeeltelijke ontmanteling van tanks die de laatste revisieslag niet meemaakten.

Volgens Roosenboom blijven alleen de motor en het loopwerk identiek aan de Leopard 2-gevechtstank. "Het onderstel wordt grotendeels aangepast voor zijn nieuwe functie. Verder worden aanpassingen aangebracht om het voertuig aan de gestelde eisen te laten voldoen. Denk aan extra bescherming tegen mijnen en andere explosieven. De hergebruikte onderstellen functioneren prima, zo blijkt uit diverse testen, en deze werkwijze bespaart de overheid veel geld."

Defensie heeft ook lessen getrokken uit recente vredesoperaties in Irak en Afghanistan. De huidige genietanks waren bedoeld voor operaties in de Noord-Duitse hoogvlakte. De Kodiak moet wereldwijd inzetbaar zijn, bij extreme temperaturen en weersomstandigheden. Concreet houdt dat in dat onder andere airconditioning en stoffilters tot de standaarduitrusting behoren.

Een Zwitsers prototype uit 2002 heeft inmiddels diverse testen ondergaan. "In Spanje is bijvoorbeeld gekeken naar de invloed van hitte en stof", aldus de projectleider. "Begin 2005 bewees hij in het noorden van Zweden dat hij ook koude omstandigheden met sneeuw en ijs goed aankan. En in Nederland mochten toekomstige gebruikers het prototype uitvoerig testen op de Oirschotse heide." De genisten zijn volgens hem enthousiast. "Met de Kodiak krijgt de krijgsmacht een prachtig stuk materieel in huis."

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 februari 2008

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Veelzijdig als een Zwitsers zakmes

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 februari 2008

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's