Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet sparen, maar geld uitgeven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet sparen, maar geld uitgeven

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De grootste gevolgen van de kredietcrisis moeten nog openbaar komen. Toch klinkt keer op keer de oproep: Mensen, geef je geld uit, want alleen dan help je de economie weer in het zadel. Een nuchter mens denkt eerder aan sparen voor donkere tijden, maar zo werkt het niet. Laat het geld net zo hard rollen als anders.

Gerard Borst, onderzoeker geldcultuur bij het Geldmuseum Utrecht: "Sparen adelt de mensheid, zeiden ze vroeger. Zou het waar zijn? Word je van sparen een beter mens? Ik geloof er niets van. Uitgeven is een vorm van lustbevrediging. Veel lekkerder dan sparen, dat synoniem is voor zwaarmoedigheid. Personages die op hun geld zitten, zijn in de wereldliteratuur niet voor niets misantropische zonderlingen, door de gemeenschap uitgestoten, levend in de periferie. Wees dus vrolijk en geef uit. Je vangt twee vliegen in één klap: je brengt en de economie en jezelf tot leven. Het aanslagbiljet zweert erbij."

Joost Klink, woordvoerder Raad Nederlandse Detailhandel: "In de winkels merken we tijdens deze weken van sinterklaasverkoop eigenlijk niet zo veel van een kredietcrisis. De Nederlandse consument geeft niks minder uit dan de voorgaande jaren. De voorlopige cijfers laten juist een groei van enkele procenten zien. Ook voor de Kerst verwachten winkeliers dat de consument niet terughoudender wordt. Van sparen lijkt dus niet echt sprake. Het is verder niet aan de detailhandel om de consument aan te spreken op het koopgedrag. Of de consument spaart of geld uitgeeft, moet hij naargelang zijn eigen situatie bepalen."

Pieter-Jan Ebbers, burger die van een crisis weinig merkt: "Om eerlijk te zijn, houd ik er geen rekening mee dat mijn uitgavenpatroon merkbaar zal gaan veranderen. Die is hetzelfde als een jaar geleden. Ik spaar dus niet bewust meer en evenmin geef ik bewust meer geld uit. Er is me verteld dat er in mijn pensioenspremie iets zal veranderen, maar verder merk ik weinig van een kredietcrisis. Misschien komt het omdat ik in het onderwijs werk; daar gaat het om andere cijfers."

Prof. dr. Fred van Raaij, hoogleraar economische psychologie: "Misschien heeft door de kredietcrisis het onderlinge vertrouwen tussen mensen schade opgelopen. We zijn bang geworden voor werkloosheid en inkomensachteruitgang en voor een neerwaartse aanpassing van onze levensstijl en consumptie. Uit voorzorg wordt meer gespaard en worden belangrijke aankopen zoals een huis of auto uitgesteld."

Jan de Heus, directeur webwinkel Toysavers, profiterend van de crisis: "Wij profiteren alleen maar van de kredietcrisis. Sinds oktober groeien we elke maand met ruim 25 procent en onlangs hebben we zelfs nog extra mensen aangenomen. We investeren dus gewoon. Natuurlijk moet je als bedrijf ook altijd iets sparen, zodat je geld achter de hand hebt voor slechtere tijden, maar op het moment investeren we door. We zijn niet bang dat we lijden onder de kredietcrisis."

Arie Koornneef, woordvoerder SNS Bank: "We hebben de afgelopen maanden een groot aantal nieuwe spaarklanten mogen verwelkomen. We zien dus duidelijk de trend dat mensen meer sparen. Wel is in het uitgavenpatroon van mensen de pakjesavondviering terug te vinden. Er wordt nu veel meer geld uitgegeven dan in voorgaande maanden, maar in januari wordt er weer flink gespaard. Sparen is niet onverstandig. Zowel voor de lange termijn, zoals je pensioen, als voor de korte termijn, zoals bijvoorbeeld de kleinere aankopen, is het handig wat geld achter de hand te hebben. Maar we moeten wel van het leven genieten."

Jan van Stiphout, directeur financieel adviesbureau Centaura: "Als we bewuster uitgeven en sparen, zal er een andere economie ontstaan, die toekomst biedt voor ons en onze kinderen. Maar of je nu spaart of geld uitgeeft, je moet beseffen wat je geld in de wereld teweegbrengt. Denk na over de duurzaamheid van je aankoop en vraag jezelf bij sparen en beleggen af of er met jouw geld geïnvesteerd wordt in bedrijven die respectvol omgaan met mens, dier en milieu." Jasper van den Bovenkamp

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 december 2008

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Niet sparen, maar geld uitgeven

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 december 2008

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's