Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zouthandel heeft 't liefst kwakkelwinters

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zouthandel heeft 't liefst kwakkelwinters

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

STOMPETOREN - Een kwakkelwinter is het handigst, althans voor zouthandel Kuijper in het Noord-Hollandse Stompetoren. Een of twee dagen sneeuw zodat er gestrooid moet worden. Dan weer een paar dagen niks, om de voorraad aan te vullen voor de volgende ronde. "In een sneeuwweek gaat er hier 80 ton strooizout per dag doorheen."

Strooizout, consumptiezout, onthardingszout, likstenen. In grote lijnen zijn dat de zoutsoorten die hoog opgetast liggen in de bedrijfshal van Kuijper Zouthandel in Stompetoren. Het dorp binnenkomen gebeurt altijd via de kingsize kerk: dan is meteen de plaatsnaam verklaard. Kuijper zit aan de Melkweg, sinds een jaar of vijf.

Bob Kuijper (36) is de vierde generatie. Z'n overgrootvader startte in 1934 een ruwvoederhandel in het nabijgelegen Alkmaar. De derde generatie, Jan Kuijper (61), week op enig moment uit naar Stompetoren, waar volop de ruimte was die Alkmaar niet langer bood. De echtgenotes van de huidige junior en senior werken mee als het druk is en op een van de beide vrachtwagens rijdt een eigen chauffeur. In toptijden komen er extra mensen bij.

Tot tien jaar geleden was Kuijper vooral veevoerhandel. Maar in 1998 nam vader Jan een zouthandel over van een klant, een hobbyschapenhouder. Vanaf dat moment ging het meteen crescendo met de handel in zout: tegenwoordig is veevoer letterlijk bijzaak.

De verklaring voor de ongekend snelle groei -van beperkt regionaal naar landelijk- in een paar jaar tijd ligt voor Bob Kuijper bij internet. "Een kennis van mij is daar handig mee: tikt iemand "zouthandel" in op Google, dan staan wij altijd bovenaan. Dat betekent dat we nu door het hele land leveren."

Het consumptiezout ligt -volgens voorschrift- apart in de geconditioneerde loods. Inclusief onthardingszout gaat er bij Kuijper 1500 ton van door op jaarbasis. "Die uitlevering kent geen seizoenen, is gelijkmatig van januari tot december." Consumptiezout gaat richting vlees- en visindustrie, palingrokers, kaasmakerijen, een loempiafabriek en cosmeticafabrikanten. "Bijna niemand weet het, maar bijvoorbeeld in shampoo zit 20 procent zout: dat zorgt voor stevigheid. En daardoor prikt het als het in je ogen komt", zegt Bob Kuijper.

Onthardingszout -vaak in tabletvorm- wordt vooral geleverd aan ziekenhuize n en autowasstraten, die het leidingwater ontharden en (verder) zuiveren voor toepassing. Consumptie- en onthardingszout zijn zogeheten vacuümzouten: ze worden in de streek rond Hengelo uit de grond gepompt na het oplossen van de aanwezige zoutlagen. "Die soort is erg fijn van structuur en daardoor onbruikbaar als strooizout: het waait gelijk weg."

Strooizout is een heel ander verhaal en wordt in dagmijnbouw gewonnen. "Vooral in Duitse zoutgroeves", weet Kuijper. Zijn handel beperkt zich tot zout in zakken. Rijkswaterstaat, waterschappen, provincies en gemeenten bestellen hun duizenden tonnen rechtstreeks bij AKZO. "Dat is in Europa de nummer één met een marktaandeel van 60 procent. ESCO, European Salt Company uit Duitsland, is met 30 procent de tweede. De overige 10 procent is verdeeld over kleintjes in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België en Polen."

Strooizout bestaat uit een fijne en een grove fractie, legt Kuijper uit. "Fijn is voor snelle dooi, grof dooit langer." Vaste afnemers zijn hoveniersbedrijven -"die hebben 's winters weinig te doen en zetten zich vaak in voor gladheidsbestrijding"- en schoonmaakfirma's die wegen en paden rond kantoren en ziekenhuizen sneeuw- en ijsvrij houden. "En verder natuurlijk bouwbedrijven en bouwmarkten." Kuijper levert ook kleine zoutstrooiers.

Klanten bestellen hun voorraden doorgaans te laat, is de ervaring van de zouthandelaar. "Meestal ligt er nog wel een restje van de vorige winter. Zolang het niet glad is, heb je aan één zak nog te veel. En áls de winter dan toeslaat is het hier opeens zo druk dat we extra vrachtwagens en personeel moeten inhuren. Wanneer de wind naar het noorden draait, maken wij ons op voor drukke dagen. Dit jaar was het eind oktober al raak: een kraakheldere nacht, 4 graden vorst, terwijl de plassen nog op de weg stonden. Dan is 't hier meteen bingo."

Wintert het nauwelijks, dan zet Kuijper op jaarbasis slechts 200 ton strooizout om. "Maar in een beetje echte winter met flink wat sneeuw, zoals in 2004 en 2005, gaat er toch wel 400 ton per week doorheen", schat hij: zo'n 80 ton per dag. Strooizout kost per ton ruwweg 175 euro, het fijnere consumptiezout kost drie tientjes minder per dezelfde hoeveelheid. Van de bekende KNZ-likstenen -gewicht 10 kilo per stuk- gaat jaarlijks zo'n 100 ton de deur uit.

Het geheim achter het succes? "Behalve internet zijn dat mond-tot-mondreclame sinds 1934, en verder natuurlijk goede service en scherpe prijzen. We hebben weinig overhead. In een familiebedrijf maakt het niet uit als je zestig uur of meer werkt, dat gaat vanzelf."

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 december 2008

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Zouthandel heeft 't liefst kwakkelwinters

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 december 2008

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's