Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

AutoRAI soberder

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

AutoRAI soberder

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HILVERSUM (ANP) - Ondanks de malaise op de automarkt gaat de AutoRAI 2009 door. Het concept van het evenement, dat om de twee jaar in Amsterdam plaatsheeft, is aangepast en versoberd.

Dat bleek gisteren tijdens een presentatie van de RAI Vereniging op het Mediapark in Hilversum.

"De productfocus gaat boven de merkfocus", aldus Fernand Molenschot van de RAI Vereniging. Van 31 maart tot en met 11 april staan de auto's van verschillende merken naast elkaar in categorieën als stad en compact, familie en reizen, cabrio, groen en luxe.

Waar auto- en motorshows elders in de wereld worden afgelast, maakt de organisatie van de AutoRAI een andere keuze. "Alleen in de Tweede Wereldoorlog ging deze beurs niet door", aldus directeur Peter Janssen van de RAI Vereniging.

Aanvankelijk dreigde de AutoRAI niet door te gaan, omdat veel merken vanwege de malaise in de automarkt het geld er niet voor (over)hebben. Nu er een nieuw concept is gekozen, wat tot veel lagere kosten voor de deelnemers leidt, doen merken als Peugeot en Renault juist om die reden niet mee. Fiat en Nissan vinden een nationale autoshow op dit moment geen verstandige investering. Andere merken die verstek laten gaan zijn onder meer Citroën, Honda, Mitsubishi, Daihatsu, Dacia en Subaru. Volgens de organisatoren is desondanks 70 procent van de markt vertegenwoordigd.

De organisatie van de AutoRAI zegt erin geslaagd te zijn de kosten voor de deelnemers met 80 procent te reduceren. Zij besparen dat geld vooral door geen peperdure stands op te bouwen. BMW, dat eerder van deelname had afgezien, doet alsnog mee: "Een AutoRAI kost ons normaliter algauw 1,5 tot 2 miljoen euro. Nu zijn we slechts 20 procent van dat bedrag kwijt."

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 december 2008

Reformatorisch Dagblad | 23 Pagina's

AutoRAI soberder

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 december 2008

Reformatorisch Dagblad | 23 Pagina's