Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Doorleren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Doorleren

Uit onderzoek blijkt dat steeds meer jongeren na de middelbare school doorleren. Ik wil juist zo snel mogelijk van school af.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Je talent gebruiken is Bijbelse opdracht"

Jantine Roeleveld (16)

Barneveld

"Voor mij is de keuze voor een vervolgstudie vanzelfsprekend. Nu zit ik in vwo 5. Het vakkenpakket is breed. Dat vind ik niet altijd handig; ik leer liever doelgericht. Als vervolgstudie heb ik gekozen voor de opleiding aan de pabo. Daar heb ik echt veel zin in.

Of iemand door gaat leren, ligt helemaal aan de persoon zelf. Als je praktisch bent ingesteld, kun je je nuttig maken in de maatschappij door te gaan werken na de middelbare school. Als je goed kunt leren, vind ik dat je dat talent optimaal moet gebruiken in een vervolgstudie.

Ik houd van leren. Het is mooi te merken hoe je informatie kunt opslaan en in de praktijk kunt toepassen.

Dat steeds meer jongeren doorleren, vind ik positief. Ze denken bewuster na over hun plaats op de maatschappelijke ladder. Het betekent ook dat in Nederland meer kennis verzameld wordt. Meer kennis zorgt vervolgens voor meer deskundigheid in allerlei beroepen.

Tegen twijfelende jongeren zou ik willen zeggen: Kijk goed naar jezelf. Wie ben je en wat wil je? Als je talenten hebt, gebruik die en kies een studie die bij je past. Het gebruiken van je talenten is ook een Bijbelse opdracht."


"Het liefst werk ik met mijn handen"

Gerjanne van Donkelaar (12)

Woudenberg

"Ik ben van plan om na de middelbare school te gaan werken. Het liefst werk ik namelijk met mijn handen. Van leren houd ik niet echt.

Nu zit in de eerste klas van kaderberoeps. Als ik veel moet leren voor een vak vind ik dat best moeilijk. Mijn cijfers zijn tot nu toe goed, maar ik besteed veel tijd aan mijn huiswerk.

Techniek vind ik het leukste vak op school. Daar doen we veel handenarbeid; van hout of papier maken we allerlei kunstwerkjes. Volgens mijn moeder ben ik ook creatief, dus dat komt goed uit. Met techniek kun je lekker actief bezig zijn.

Na de middelbare school lijkt het me leuk om bijvoorbeeld in een bloemenzaak te werken. Dan kan ik met mensen omgaan en mooie boeketten maken en verkopen. Voor dat werk moet je natuurlijk eerst ook leren, maar dat gaat sneller dan een hele nieuwe studie.

Het voordeel van werken is ook dat je vaak meer vrije tijd hebt. En hopelijk hoef ik dan 's morgens niet zo vroeg op te staan als nu.

Voor sommige beroepen heb je juist een lange studie nodig. Daarom moet elke jongere goed weten wat hij of zij na de middelbare school wil doen."

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 december 2008

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Doorleren

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 december 2008

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's