Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een bloemetje cadeau

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een bloemetje cadeau

Let op grootte, vorm, kleur en verpakking

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de laatste maand van het jaar doen mensen elkaar vaak wat cadeau uit vriendschap of waardering. Is de keuze moeilijk en een cadeaubon of envelop met inhoud te onpersoonlijk, dan zijn bloemen en planten een gewild alternatief. Er zijn maar weinig mensen die ze niet op prijs stellen. Houd wel rekening met de leefomstandigheden van de ander. Zieken moeten de bloemen kunnen zien; anderen hebben soms weinig ruimte voor planten.

In Nederland wordt per hoofd van de bevolking jaarlijks gemiddeld 54 euro aan snijbloemen en 32 euro aan potplanten uitgegeven. Hoewel veel mensen wekelijks bloemen voor zichzelf kopen, is een groot deel van de aankopen bestemd om cadeau te worden gedaan. Bij de keuze daarvan kun je iets persoonlijks tot uitdrukking brengen. Wat je kiest zegt iets over jezelf en als je de voorkeur van de ontvanger kent, speel je daarop in.

Een ander belangrijk aspect is de grootte van het boeket of de plant. Een grote bos of flinke plant maakt meestal meer indruk dan kleinere exemplaren. Is de ontvanger echter een kenner, dan zal die de waarde van een klein juweeltje zeker inzien en op prijs stellen. Het cadeau moet dan echter wel opvallen en een lange levensduur hebben, of het moet om iets nieuws gaan. Geef bijvoorbeeld eens een vaasje met daarin een lotusknop cadeau. Het lijkt een nietig geschenk, maar het is erg leuk om de knop te zien opengaan en van de bloem te genieten.

Veel kopers zijn op zoek naar iets waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de massa. Telers doen dan ook hun best om steeds met nieuwe bloemen en planten te komen. Dit stimuleert de vraag. Door de grote variatie die er al is -bijna honderd verschillende rozen-, is het moeilijk om je te onderscheiden en met een product te komen dat opvalt en ook aanslaat. Daarvoor moet de nieuwe soort aan nogal wat voorwaarden voldoen en dient er veel bekendheid aan het product gegeven te worden.

Trendy vaas

Een bos bloemen van één soort wordt niet zo veel meer gegeven. Rozen nog wel, evenals enkele andere duurdere bloemsoorten, maar veel bloemen worden als gemengd boeket gekocht. Door een boeket te schikken, zijn talloze variaties mogelijk. Op verzoek maken bloemisten iedere gewenste combinatie.

Ook op het gebied van de verpakking is er veel variatie. Het wordt steeds meer de gewoonte om samen met het boeket een bijpassende trendy vaas cadeau te doen. Een aardig idee is om een vaas in een juten tas te verpakken en die tas-met-vaas-en-bloemen aan de wand te hangen.

Wie vroeger een plant kreeg, zocht daar uit de eigen voorraad een bijpassende pot bij. Tegenwoordig verlaten veel kamerplanten de kwekerij in sierpot en fraaie verpakking.

Een cymbidiumbloem met wat groen in een flesje water, verpakt in een doosje met cellofaan, is een leuke weggever voor bijvoorbeeld een zieke. Er zijn ook allerlei vaasjes met orchideeën en andere bloemen te koop die niet misstaan op een cadeautafel. Soms is in het water van het glazen vaasje een versiering aangebracht of is de verpakking verfraaid. Zijn de bloemen van goede kwaliteit en vers, dan doe je iemand hiermee een paar weken plezier. Nieuw is bijvoorbeeld een bosje snijcyclamen, in een glazen vaasje en luxe verpakking, dat twee weken blijft bloeien. Krijg je zoiets, dan kun je het in de verpakking zo neerzetten.

Confectie

Was het gebruikelijk om bloemen en planten als kaal product af te leveren, nu zijn er allerlei bedrijven die op verzoek van super- en bouwmarkten boeketten maken voor een afgesproken prijs en in de gewenste samenstelling. Datzelfde gebeurt steeds vaker met plantenschalen.

Verkoper en koper willen geen rommel of viezigheid, maar iets wat ze direct kunnen plaatsen of weggeven. Verpakking speelt daarbij een belangrijke rol, niet alleen ter bescherming, maar vooral als lokmiddel. De koper dient daarop bedacht te zijn, want de verpakking kan ook versluierend werken. Vooral als een plant al wat langer ingepakt staat, heeft dat, zeker in de winter, een negatief effect. Snijbloemen staan soms ook te lang voordat ze verkocht worden.

Kijk altijd kritisch naar het product. Het vermelden van inpak- of afleverdatum op de verpakking is noodzakelijk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 december 2008

Reformatorisch Dagblad | 35 Pagina's

Een bloemetje cadeau

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 december 2008

Reformatorisch Dagblad | 35 Pagina's