Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Goede leerkracht ontwikkelt zich niet vanzelf

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Goede leerkracht ontwikkelt zich niet vanzelf

3 minuten leestijd

Onderwijskundigen moeten zelf ook voor de klas staan, aldus Jacquelien Bulterman-Bos (RD van 19 december). Drs. Lennart Visser is het daarmee eens, maar bestrijdt de gedachte dat een leraar zich vanzelf wel ontwikkelt tot een goede onderwijsgevende.

Het pleidooi dat Jacquelien Bulterman-Bos voert, kan ik van harte onderstrepen. Welke leerkracht herinnert zich niet de (onderwijskundig) cursusleider of docent op de lerarenopleiding die vertelt hoe het moet, maar waaraan te merken is dat deze zelf al een lange tijd niet meer in het klaslokaal geweest is?

Aan de andere kant heb ik mijn twijfels bij een bewering die zij doet. Ze schrijft: "Leraren hebben een klinische blik die zij hebben ontwikkeld door met leerlingen om te gaan." De meeste leerkrachten hebben volgens haar een moeilijke start, maar na verloop van tijd gaat het vanzelf beter doordat zij geleerd hebben hoe ze naar leerlingen moeten kijken. Leraren ontwikkelen een gevoel voor hoe ze zich moeten opstellen. Dit is van groot belang voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs, aldus Bulterman-Bos.

Mijn vraag is: Wat houdt deze klinische blik dan precies in en wat gaat er dan beter? Ze schrijft over "leren overleven" en een "gevoel ontwikkelen", maar maakt dit niet expliciet. Als je leraren maar de tijd geeft, komt het meestal goed, zo lijkt het. Maar wat is dan goed en kwalitatief hoogwaardig? En komt het meestal wel goed?

Als een leerkracht lesgeeft vanuit zijn ontwikkelde overlevingsgevoel, ben ik bang dat er helemaal geen sprake is van kwalitatief hoogwaardig onderwijs. Waar ik voor pleit zijn reëel zelfbewuste leerkrachten met een groot lerend vermogen die echt weten wat ze voelen en dit ook expliciet kunnen verklaren vanuit hun denken, en die bovendien weten wat ze met de leerling willen.

Mijns inziens is er dan sprake van een kritisch op zichzelf reflecterende leerkracht. Deze is niet gericht op het zelf overleven, maar op de leerlingen. Ook heeft hij of zij een heldere visie op onderwijs en de eigen rol daarin. Zo'n leerkracht is een voorbeeld voor de leerlingen, wil zich blijven ontwikkelen en leert samen met en van collega's.

Een dergelijke leraar is ook in staat zichzelf en anderen kritische vragen te stellen over het waarom van het handelen. Hij of zij is bereid zich door anderen te laten coachen, ook als het in eigen ogen goed gaat. Zo iemand wil zich echt verdiepen in leerlingen en hun leren. Samenvattend: een leerkracht die echt kundig is in het geven van onderwijs.

Van binnenuit

Impliciete kennis van leerkrachten kan expliciete kennis worden door reflectie en het onderzoeken van de eigen onderwijspraktijken. Wanneer deze kennis dan aantoonbaar anders blijkt dan de onder-wijskunde aangeeft, moeten leerkrachten, trots op hun beroep en met de borst fier vooruit, de strijd aangaan. Laten ze de onderwijskundigen deelgenoot maken van de dingen waarmee zij dagelijks bezig zijn.

Maar het is ook goed als leerkrachten hun kennis verbreden en verdiepen door een onderwijskundige of pedagogische studie. Hierdoor kunnen ze de echt bewezen theorieën in de praktijk toepassen en eventueel door eigen onderzoek uitbreiden. Zo zullen ze nog meer onderwijs-kundig worden en de onderwijskunde van binnenuit kunnen veranderen.

De auteur is docent en onderwijskundige en verbonden aan hogeschool Driestar educatief te Gouda.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 30 december 2008

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Goede leerkracht ontwikkelt zich niet vanzelf

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 30 december 2008

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken