Bid en werk
In het kader van de krediet-crisis heeft het gebed de laatste maanden diverse malen de media gehaald. Vorige maand stonden er tijdens een kerkdienst in Detroit drie gloednieuwe auto’s op het podium. De predikant droeg de plaatselijke autofabrikanten op in gebed en smeekte om financiële steun van de overheid. Wereldwijd verschenen foto’s hiervan in de pers. De Engelse Kerk haalde de kranten door een site te lanceren met gebeden voor de kredietcrisis. Er werd in de media een oproep gedaan voor de Dag van het Gebed voor de wereldeconomie.
Worstelen
De aandacht voor het gebed roept de vraag op waarvoor mag of zelfs moet worden gebeden. Bidden om herstel van de economie? En specifieker om een lagere rente, stijgende aandelenkoersen en meer consumentenvertrouwen? Om continuïteit van je bedrijf, behoud van je baan en instandhouding van eigen koopkracht?
Uit gesprekken met christenondernemers blijkt dat zij vaak worstelen met dergelijke vragen. Mag ik bijvoorbeeld bidden voor nieuw personeel, een goede werksfeer en betere prestaties? En voor werknemers gelden vragen als: mag ik bidden voor carrière, minder werkdruk en een betere baas?
Een andere vraag van ondernemers en werknemers is wanneer te bidden met betrekking tot het werk. Het bidden voor of na het werk komt in de praktijk het meest voor. Bijvoorbeeld gezamenlijk tijdens kerkdiensten of persoonlijk bij het aanbreken van de dag en voor het slapengaan. Een ander moment, een tweede vorm, is het bidden tussen het werk door. Alhoewel steeds minder christenen bij de lunch op het werk bidden, zijn de bidstonden in het bedrijfsleven juist in opkomst. Momenteel zijn er meer dan honderd geregis-treerde gebedskringen en is er zelfs een aparte site, te weten bedrijfsgebed.nl.
Er is nog een derde vorm, het bidden onder het werken. Dit wordt ook wel aangeduid als “bidden met de pet op“. Onder het werken communiceert men met God, vraagt men zich af wat Hij wenst en wat Hij wil. Een ondernemer zei in dit verband eens: „Bij belangrijke beslissingen hou ik een constante lijn open met God. Tijdens het werk bid ik veel zonder mijn ogen te sluiten en mijn handen te vouwen.“ Ten slotte is er een vierde vorm. Er zijn ondernemers en werknemers die het werken zelf zien als gebed. “Laborare est orare“, werken is bidden, aldus de benedictijner leef- regel. De bankier Ken Da Costa, schrijver van het recente boek “Carrière met God“, laat zien dat het Hebreeuwse woord voor werk hetzelfde is als dat voor aanbidding: avodah. Wanneer we met ons werk God willen eren, dan wordt dit een gebed. Van bestuurskamer tot postkamer.
Heilzamer
Vier vormen van bidden. Voor dit nieuwe jaar is het misschien goed uzelf de vraag te stellen hoe in uw leven bidden en werken zich tot elkaar verhouden. En in hoeverre dit overeenkomt met wat God verwacht.
In alle maatregelen die nu worden bedacht om de economie te redden wordt gesproken over daadkrachtig leiderschap, meer regels en beter toezicht. Maar zou een economie die wordt gedragen door gebed niet veel heilzamer zijn?
Ik wens u een biddend 2009 toe.
De auteur is hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en directeur bij KPMG Integriteit.
Reageren aan scribent? nietbijbroodalleen@refdag.nl.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 januari 2009
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 januari 2009
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's