Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onzeker jaar voor supermarkten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onzeker jaar voor supermarkten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

AMSTERDAM (ANP) – Supermarkten leken als een van de weinige ongevoelig voor de economische neergang. Kenners menen dat 2009 ook voor deze sector een moeilijk jaar zal worden.

Consumenten verruilden restaurants voor meer uitgaven in de supermarkt en omzetten stegen dan ook fors. Maar de tijd van forse omzetgroei, soms zelfs met dubbele cijfers, lijkt voorbij. Supermarkten zullen volgend jaar nog wel groei realiseren maar deze zal afvlakken, stellen kenners.

Naar verwachting stijgt de omzet dit jaar met 3 procent, ofwel 1 miljard euro. Dat is beduidend lager dan in 2008. „Al is dat nog lang niet slecht“, zegt supermarktdeskundige Gerard Rutte.

De omzetstijging komt ook nu weer voor het merendeel op het conto van hogere prijzen. De kosten voor grondstoffen zijn echter weer aan het dalen en de economische neergang in combinatie met het slechte consumentenvertrouwen maakt het voor supermarkten moeilijk te verkopen dat producten duurder worden. „Maar vergeet niet dat de prijzen in Nederlandse supermarkten lager liggen in vergelijking met andere landen“, aldus Rutte.

De prijs zal dit jaar een centraal thema in de supermarktbranche en levensmiddelenindustrie zijn, verwachten experts. De strijd om de euro van de klant barst dan ook al snel in het nieuwe jaar los. Verschillende supermarktconcerns komen met forse kortingsacties en prijsverlagingen. C1000 is gestart met een campagne met honderd aanbiedingen van een euro en de Hamsterweken van Albert Heijn staan ook voor de deur, met scherpere kortingen dan vorige jaren.

De consument is al veel gevoeliger voor aanbiedingen en acties en is meer geïnteresseerd in seizoensproducten, concludeerde het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) al. Ook zullen consumenten hun eetpatroon gaan wijzigen. „Iets vaker een gehaktbal eten dan een biefstukje“, voorspelde CBL-voorzitter Klaas van den Doel. „En vaker de broodtrommel mee in plaats van die dure sandwich.“

De grote vraag is echter hoe lang de economische neergang gaat duren en hoe diep die zal zijn, meent Philip den Ouden, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). „Deze industrie heeft een voordeel: mensen blijven eten. Maar als de crisis lang zal duren, dan zullen consumenten nog meer op de centen gaan letten en dan zijn ook de gevolgen voor deze branche aanzienlijk.“

De FNLI-directeur signaleert dat voedingsmiddelenproducenten moeilijker prijsverhogingen kunnen doorberekenen aan supermarkten en andere afnemers. Hij verwacht dat de concurrentiestrijd tussen supermarkten alleen maar groter zal worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 januari 2009

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Onzeker jaar voor supermarkten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 januari 2009

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's