Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Crisis treft FloraHolland beperkt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Crisis treft FloraHolland beperkt

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

AALSMEER – De kredietcrisis heeft de bloemenveiling FloraHolland naar eigen zeggen beperkt getroffen.

De veiling behaalde vorig jaar een omzet van ruim 4 miljard euro, een minieme stijging ten opzichte van 2007. Dat maakte FloraHolland gisteren bekend.

„Ook al was 2008 geen geweldig jaar, toch kunnen we concluderen dat de economische crisis de omzetontwikkeling van de veilingen tot nu toe maar beperkt beïnvloedt. Dat is positief en geeft vertrouwen“, aldus algemeen directeur Timo Huges.

Het bedrijf verwacht dan ook voor dit jaar een omzetstijging van ongeveer 1 procent.

Planten bleken vorig jaar in trek. Die tak was goed voor een omzet van 1,6 miljard euro, 5 procent meer dan in 2007.

De omzet van bloemen nam met 3 procent af tot 2,4 miljard euro. In totaal verhandelde FloraHolland in 2008 12,4 miljard bloemen en planten, een stijging van 1,3 procent in vergelijking met een jaar eerder.

Om in te spelen op de omzetprognose voor 2009 schroefde FloraHolland het tempo van investeringen en daarmee de investeringsbegroting iets terug. In 2009 wordt voor 100 miljoen geïnvesteerd.

FloraHolland heeft zes vestigingen (de bloemenveilingen in Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde) en een bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) met in totaal ongeveer 4500 medewerkers.

De veilingen maken steeds vaker gebruik van digitale hulpmiddelen, hoewel de veilingklokken bij de snijbloemen met een aandeel van 65 procent veruit het belangrijkste verkoopkanaal blijven.

In 2008 heeft een aantal specifieke seizoensproducten zich sterk ontwikkeld. Tulp, pioen en snijhortensia lieten groeicijfers zien. Ook bij de plantenklok was sprake van groei.

De aanvoer van een aantal belangrijke producten als roos, lelie, gerbera, zonnebloem en chrysant uit Nederland en Israël is in 2008 gedaald. Het weer en de gestegen energiekosten waren daar debet aan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 januari 2009

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Crisis treft FloraHolland beperkt

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 januari 2009

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's