Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Over slechte smoezen en uitstelgedrag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over slechte smoezen en uitstelgedrag

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Uit bed komen terwijl het buiten nog donker en koud is. Je huiswerk gaan maken als je tien keer liever een computerspelletje doet. De tafel dekken terwijl je verdiept bent in een mooi boek. Het heeft allemaal te maken met zelfdiscipline. Maar wat als je dat niet hebt?

Teken op een groot vel papier een cirkel en geef daarin aan hoeveel tijd je op een gewone dag hebt voor je (school)werk, je vrienden, je hobby's, je bijbaantjes, enzovoorts. Vergeet de tijd die je slaapt niet op te nemen in je overzicht.

Beoordeel de uitkomst. Zou je eigenlijk meer tijd moeten of willen besteden aan andere dingen? Maak nog een overzicht waarin je aangeeft wat voor jou de ideale invulling van je leven zou zijn.

Besef wat zelfdiscipline je op kan leveren. Hoeveel tijd, energie en emotie heb je al gespendeerd aan je schuldig voelen omdat je iets steeds maar uit hebt gesteld, om er vervolgens achter te komen dat de taak zodra je eenmaal begonnen bent maar heel weinig tijd in beslag nam? Uitstellen levert je niets dan ergernis en spanning op, terwijl je taak gewoon blijft staan.

Maak elke dag een planning. Heb je daar geen tijd voor? Onzin. Dat is gewoon een slechte smoes voor het toelaten van uitstelgedrag. Pak daarom je agenda en noteer alle deadlines en belangrijke gebeurtenissen die je hierin hebt staan. Op grond hiervan maak je iedere ochtend je planning voor die dag.

Zorg voor regelmaat. Het is lastig je aan een planning te houden als je geen structuur hebt in je leven. Probeer daarom zo veel mogelijk op dezelfde tijd naar bed te gaan, op te staan, te eten, enzovoorts. Je lichaam went aan dit ritme en presteert beter.

Zet jezelf aan een taak. Zet bijvoorbeeld de eerste paar weken een stopwatch op twintig minuten. Besteed die tijd helemaal aan een item op je planning waar je het meest tegenop ziet. Waarschijnlijk zit je daarna zo in de taak dat je nog even doorgaat.

Beloon jezelf. Dat motiveert. Als je bijvoorbeeld meer tijd voor je hobby's wilde hebben, dan kun je ervoor kiezen om jezelf te belonen met een uur lezen of sleutelen aan je brommer.

Bron: hoedoe.nl.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 januari 2009

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Over slechte smoezen en uitstelgedrag

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 januari 2009

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's