Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leven Gelderse Joden centraal in lespakket

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven Gelderse Joden centraal in lespakket

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ELBURG - Het Joodse leven in de provincie Gelderland moet centraal komen te staan in een serie lessen op basisscho-len en in het voortgezet onderwijs. Vrijwilligers van de Sjoel Elburg presenteerden vanmiddag lespakketten die zij voor beide typen onderwijs samenstelden.

Op een tafel in het museum liggen drie vale koffers. In een ervan liggen een kandelaar, een pakje matzes en een ramshoorn. "Het is voor de basisschoolleerlingen allemaal nieuw", zegt M. Weterholt, oud-docent en vrijwilligster bij de Sjoel Elburg. "De meeste leerlingen herkenden alleen de 'crackers'."

Weterholt stelde samen met bestuurslid van het museum en amateurhistoricus W. van Norel lespakketten samen om het leven van de Joodse gemeenschap onder de aandacht van scholieren te brengen. "Naast de bevolking van Elburg en toeristen is dit museum opgezet voor jongeren. De scholieren zijn onze toekomstige bezoekers", stelt Van Norel.

Het museum belicht het leven van de Joodse gemeenschap in de provincie. Het is het tweede Joods museum van Nederland. In het behoudende Elburg wist de geloofsgemeenschap zich goed te integreren met behoud van haar religieuze identiteit.

De eerste leerlingen hebben al kennis kunnen maken met het lespakket. Dit leidde meteen al tot enkele bijzondere momenten, vertelt Van Norel. "In het museum staan beeldschermen waarop mensen uit Elburg vertellen over het Joodse leven in deze stad. Een van de leerlingen zag haar opa op zo'n scherm zijn verhaal doen. Ze had het met hem nooit over zijn ervaringen gehad en is hem gaan opzoeken om meer te weten te komen."

Een bezoek aan het museum brengt het lesmateriaal tot leven, ook bij basisschoolleerlingen, zegt Weterholt. "Een van de leerlingen ging bij haar oma langs, want ze dacht dat zij wel wat van de historie zou weten. Ze kwam terug met een foto waarop Maud Peper te zien is." De Joodse Peper overleefde de oorlog door in Oldebroek en Elburg onder te duiken.

De leskoffers worden vanmiddag aan pers en leerkrachten gepresenteerd. De bedoeling is dat scholen op de Veluwe en later in het hele land het lespakket gaan gebruiken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 januari 2009

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Leven Gelderse Joden centraal in lespakket

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 januari 2009

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's