Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mercedes

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mercedes

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het belangrijke nieuws van de jaarlijkse autotentoonstelling in Detroit stond deze maand niet op de show. De nieuwe MERCEDES E-klasse werd alleen aan de vooravond getoond en beleeft zijn publieksdebuut in maart in Genève. De auto zet de bekende lijn van zijn voorganger voort en kenmerkt zich vooral door de bijzondere neus met hoekige koplampen. Al vanaf april is het nieuwe model als sedan verkrijgbaar. In ons land gaat de instapversie, de E 220 CDI met een A-label, 49.900 euro kosten. Later volgen een E 200 CDI en een E 200 CGI. De duurste variant, de E 500 met V8-motor, heeft een vanafprijs van 91.501 euro. Dit model zal weldra door de AMG-versie worden overtroffen. Mercedes lanceert op de nieuwe E-klasse veel innovatieve voorzieningen ter verhoging van de veiligheid.

De derde generatie TOYOTA Prius komt in de loop van dit jaar in de verkoop. De auto behield zijn vertrouwde profiel en is vooral herkenbaar aan de nieuwe neus. De bestaande 1,5 liter benzinemotor wordt opgevolgd door een 1,8 liter, die met een elektromotor samenwerkt. Het volledige hybridesysteem is op de schop gegaan en volgens de nieuwste stand van de techniek opgebouwd. Toyota meldt dat beide motoren samen een vermogen leveren van 136 pk en dat de auto daarmee in 9,8 seconden naar de 100 km/u accelereert. Het gemiddelde verbruik zou op 4,7 liter/100 km uitkomen.

VOLKSWAGEN is altijd goed voor veel aandacht in Detroit. Dit gold ook dit jaar dankzij de BleuSport. Deze compacte roadster met lichtgewicht softtop wordt voortbewogen door een 2 liter Clean TDI motor. De motor zorgt voor flitsende prestaties zoals een acceleratie naar 100 in 6,6 seconden, in combinatie met een uitermate gunstig brandstofverbruik en een CO2-uitstoot van slechts 113 g/km. De productieversie komt op z'n vroegst in 2011.

Nadat het Chinese BYD vorig jaar in de catacomben van Detroit zijn vele plagiaatmodellen toonde, stond het bedrijf nu op de grote beursvloer met onder meer de E6, een dual-mode plug-in hybride. Deze modern ogende compacte cross-over kan thuis gewoon aan de stekker en wordt zelfs in tien minuten al half opgeladen. Dan kan er weer 200 km worden gereden. Hangt de auto nog een uur langer aan het stopcontact, dan is de accu volledig vol. In 2011 verwacht BYD in Europa zijn eerste modellen, waaronder ook deze E6, te kunnen gaan verkopen.

Het nog steeds succesvolle AUDI heeft eerst eens bij Mercedes de kat uit de boom gekeken of de fraai gelijnde Mercedes CLS wel succesvol genoeg zou blijven. En volgend jaar, als de tweede generatie CLS klaar is, komt Audi met de A7. Hoe deze auto eruit gaat zien, wordt in grote lijnen met de Sportback Concept getoond. De 4,95 meter lange vierdeurs coupé op het onderstel van de A6 ziet er zeer strak gelijnd uit. En die vormgevingstaal zal in de productieversie beslist te herkennen zijn. In het vooronder van de Concept huist de 3 liter V6 TDI Clean Diesel die al voldoet aan de Euro6 emissienorm van 2014 en goed is voor 225 pk en 550 Nm aan koppel.

De instapversie van de DACIA Sandero is 500 euro goedkoper geworden. Daarmee is deze royaal bemeten vijfdeurs, op de veel kleinere Chevrolet Matiz na, de goedkoopste auto op de Nederlandse markt. Tot nu toe kostte de Sandero 1.4 75 pk exact 8.495 euro. Nu staat er 7.995 euro op het prijskaartje bij de dealer. De nieuwe instapper bezit een veel modernere 1.2 16V motor die eveneens 75 pk levert. De krachtbron kent een aanzienlijk lager brandstofverbruik, waardoor de auto een B-label krijgt. Dit levert de bijbehorende 700 euro subsidie op de bpm op. De Sandero 1.4 heeft een D-label en krijgt 400 euro boete. De 1.2 16V motor is duurder in productie, maar door het grote verschil in de labeling valt hij nog altijd 500 euro in het voordeel van de koper uit. De Renault/Daciadealers verwachten de Sandero 1.2 16V vanaf maart/april te kunnen leveren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 januari 2009

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Mercedes

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 januari 2009

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's