Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mail

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Mail

3 minuten leestijd

Ik leverde weer eens strijd met het drukke en chaotische verkeer op de wegen van Kampala. Dat zijn soms ware gevechten, waarbij ik links en rechts mensen afsnijd, terwijl ik net als alle andere verkeersdeelnemers met een voortdurende glimlach de vrede bewaar. Ik bereikte het kruispunt. De auto naast me stopte braaf omdat het licht op rood sprong. Ik dacht nog even snel door te rijden. Totdat de verkeersagent de weg opliep en me gebood te stoppen.

"Meneer, u heeft twee overtredingen begaan", zei hij streng. "U reed door rood, maar ook op de verkeerde rijstrook. Er is namelijk maar één strook voor auto's die naar links willen afslaan. U was de tweede auto en dus reed u op de rijstrook voor rechtsafslaande auto's."

Wat de agent zei, klopte in theorie. Als je heel goed naar de weg kijkt, zie je inderdaad drie rijstroken: twee voor rechts afslaande auto's en één voor bestuurders die linksaf willen. Maar die strook is overdag nooit zichtbaar, omdat dan vijf of zes rijen dik auto's elkaar staan te verdringen: duwen, afsnijden, toeteren en blijven glimlachen.

Het verkeer in Kampala is vaak zo'n ongeorganiseerde bende dat het onmogelijk is je aan de verkeersregels te houden. Als de politie je ophoudt, ben je met huid en haar overgeleverd. Je maakt immers altijd wel een fout.

Dus deed ik wat de meeste Ugandezen op zo'n moment verstandig vinden: schuld bekennen en, alweer, glimlachen. Ik moest een boete betalen van zo'n 40 euro. Dat kan alleen op het hoofdbureau en helaas was het weekend. Ik kon de boete pas op maandag betalen.

Ik begon een beetje te zweten toen de agent zei dat hij wel even achter in de auto zou gaan zitten. Of ik naar het hoofdbureau wilde rijden. Daar zou ik wel horen wat er moest gebeuren.

De agent vroeg wat ik eigenlijk ging doen in de stad. Boodschappen? Dan had ik dus geld bij me. Hij vroeg of ik misschien al een beetje geld bij me had om de boete gedeeltelijk te betalen.

De situatie was duidelijk. Hij probeerde er een slaatje uit te slaan. Dit zijn zeer lastige momenten, waarbij zowel de agent als de burger over eieren loopt. Corruptie mag namelijk niet. Een agent waakt er dus voor dat hij al te duidelijk de verboden vraag stelt.

Als burger moet je voorkomen dat je op deze momenten door een verkeerde opmerking jezelf in de nesten werkt. Wanneer je gretig toehapt, gaat de prijs omhoog. Wanneer je echter al te duidelijk laat merken dat je een hekel hebt aan corrupte agenten, bestaat de kans dat de agent wraak neemt door het je zo moeilijk mogelijk te maken. Dat kan je zelfs je rijbewijs of je auto kosten. Ik vroeg met geveinsde verbaasdheid of ik ook een betaalbewijs zou krijgen als ik nu al een gedeelte van de boete zou betalen. Hij snapte de hint. "Oh, een betalingsbewijs is dus belangrijk?" De agent was even stil. Je zag hem denken: Hoe kan ik dit afsluiten? Naar het hoofdbureau en daar de papieren rompslomp starten voor het betalen van een boete? Dat is nog een hele toestand, omdat de politie in Uganda haar eigen agenten niet vertrouwt. Daarom moeten boetes via veel elkaar controlerende schijven gaan.

De agent nam een besluit: "Kunt u de auto stoppen? Dan stap ik uit. Ik vergeef u uw overtreding."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 maart 2009

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Mail

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 maart 2009

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken