Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Digitale tachograaf op de helling"

Brancheorganisaties transportsector weten van geen gesjoemel

3 minuten leestijd

DEN HAAG - Het CDA in de Tweede Kamer heeft de buik vol van verhalen over gesjoemel met de digitale tachograaf, een apparaat dat de rij- en rusttijden van chauffeurs registreert. Volgens Kamerlid Van Heugten wordt het tijd om het systeem "grondig op de helling" te zetten.

Van Heugten zei dat gisteren naar aanleiding van de constatering van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) dat vracht¡vervoerders steeds vaker sjoemelen met de digitale tachograaf, om zo langer achter het stuur te kunnen zitten.

De digitale tachograaf is ingevoerd als vervanger van de analoge versie om fraude met rij- en rusttijden te bestrijden. Het kastje is volgens de IVW echter gemakkelijk te manipuleren. Het volstaat om een magneetje bij het kastje te houden. De tachograaf stopt dan met de registratie van de gereden kilometers en geeft die periode als rusttijd aan. Volgens een woordvoerder is het een snelgroeiend probleem dat ook in andere Europese landen speelt en dat dit jaar van de inspectie extra aandacht krijgt.

Volgens Kamerlid Roefs (PvdA) heeft het echter weinig zin om de tachograaf af te schaffen, omdat die voortvloeit uit Europese regels. "Zorg dat ook modernere alternatieven worden toegestaan. De tachograaf is ook bedoeld ter bescherming van de werk¡nemers. Het gesjoemel bewijst dat hij nodig is."

Roefs bepleit verder een meldpunt voor werknemers die worden gedwongen om met de apparatuur te knoeien. De SP pleit ervoor met de sector te overleggen over een oplossing.

De brancheorganisaties in de transportsector, EVO, TLN en KNV, weten van geen gesjoemel. Zij ondersteunen het gebruik van de digitale tachograaf, omdat die de veiligheid ten goede komt, maar roepen op om naar de geest van de wet te blijven controleren. Zij wijzen elke vorm van fraude af.

Werkgevers in de sector zijn over het algemeen ontevreden over de digitale tachograaf, omdat het apparaat veel administratieve rompslomp veroorzaakt. De vervoersorganisaties stellen verder dat de verplichte invoering van de digitale tachograaf in mei 2006 tot onredelijke boetes heeft geleid. Met name in het buitenland krijgen vervoerders vaak torenhoge bekeuringen opgelegd voor kleine overtredingen.

Volgens FNV Bondgenoten zetten transportbedrijven chauffeurs echter onder druk om te knoeien met hun digitale tachograaf, zodat zij langer achtereen achter het stuur kunnen zitten zonder te rusten.

Vakbondsbestuurder Jan de Jong van FNV Bondgenoten pleit naar aanleiding van de constateringen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat voor een onderzoek naar de gezondheid van oudere chauffeurs (55-plus), om te zien wat het werk met het lichaam doet. Gesjoemel met de tachograaf kan volgens De Jong leiden tot ongezond lange dagen voor vrachtwagenchauffeurs.

De toename van de fraude verbaast De Jong niet. Het is eenvoudig en transportbedrijven hopen in deze tijd van crisis zo nog enigszins het rendement op peil te houden, aldus de vakbonds¡bestuurder.

Uit de cijfers van de IVW blijkt overigens dat chauffeurs van touringcars beter letten op de rij- en rusttijden dan hun collega's in het goederenvervoer. Toch werd in 2008 bij ruim 14 procent van de gecontroleerde bussen een overtreding geconstateerd. Dat percentage ligt iets hoger dan in het voorgaande jaar.


Gesjoemel

- CDA wil registratie¡systeem voor rijtijden op de helling zetten.

- Brancheorganisaties uit veiligheidsoverwegingen voor digitale tachograaf.

- Vakbond FNV bepleit onderzoek naar gezondheid oudere chauffeurs.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 juli 2009

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 juli 2009

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken