Zogezegd
"Missionair werk is niet iets extra's, laat staan iets nieuws. De missionaire roeping is de enige reden waarom de kerk ooit ontstaan is. Die reden is niet veranderd. De kerk zelf wel. Daar zit spanning."
Ds. J. P. van Ark schrijft in het Ouderlingenblad dat hij soms lichte irritatie ervaart als hij over missionair werk begint.
"Is het niet beter om voor het Avondmaal matzes te gebruiken in plaats van gegist brood? Matses laten zich gemakkelijker breken. Bovendien is volgens het Nieuwe Testament het zuurdeeg het symbool van de zonde."
In het IB-Magazine, uitgave van Stichting Israël en de Bijbel, staat Pieter A. Siebesma stil bij de relatie tussen de joodse seidermaaltijd en onze christelijke avondmaalsviering.
"De voorstelling van God als vriend staat in een eerbiedwaardige traditie."
Prof. dr. W. J. van Asselt in het jongste nummer van het Nederlands Theologisch Tijdschrift.
"Laten we dankbaar zijn dat we in onze 21e eeuw over meerdere goede vertalingen beschikken."
Dr. A. Noordegraaf reageert in Christelijk Weekblad (nieuws- en opinieblad voor gelovig Nederland) op de discussie over de Nieuwe Bijbelvertaling als kanselbijbel.
"De matzes zijn geperforeerd, met allemaal rijen met gaatjes. Veel Messiasbelijdende Joden zien hierin een verwijzing naar Zacharia 12:10: "Zij zullen Mij aanschouwen Die zij doorstoken hebben."
Israëlwerker M. L. Dekker in de Israëlbode (uitgave van het deputaatschap voor Israël van de Gereformeerde Gemeenten).
"De aarde beefde. Heeft mijn hart gebeefd?"
In Werelddelen van Woord en Daad mediteert ds. A. Vlietstra over de grote aardbeving in Haïti.
"Zo weten wij bijvoorbeeld niet welke invloed het ritmisch zingen heeft gehad op het diertje. Feit is dat kerken vroeger minder last hadden van hinderlijk getik en geknaag."
In Woord & Dienst een artikel over de nachtmerrie van iedere kerkrentmeester: de bonte knaagkever.
"Als je niet-gelovige buurman de vriendelijkheid en behulpzaamheid zelve is, hoe kan dat dan? Sommigen dachten dat zo'n buurman of -vrouw net deed alsof."
Dr. G. C. den Hertog schrijft in Ambtelijk Contact (maandblad voor ambtsdragers in de Christelijke Gereformeerde Kerken) over een discussie over de woorden "onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad".
"Het is gewoon niet waar, de idee dat er een conflict is tussen geloof en wetenschap, tussen je verstand gebruiken en God erkennen als je Schepper en je Heer. Dit is de mythe van de twintigste eeuw!"
Prof. dr. Cees Dekker zegt in een interview in CV.Koers dat hij het als zijn persoonlijke missie ziet om te ontkrachten wat mensen als evolutiebioloog en atheïst Richard Dawkins zeggen.
"Voor wie zijn hart opent voor de ander die gebrek heeft (1 Joh. 3:17), is de stap in de wereld van armoede confronterend."
Carla van der Vlist, projectmanager Kerk in Actie Binnenlands Diaconaat, schrijft over armoede en diaconaat in de christelijke gemeente (De Waarheidsvriend, orgaan van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk).
"Er is een scherp onderscheid tussen christelijke politiek en populisme. Christelijke politiek kan niet blijven stilstaan bij de rancuneuze gevoelens die het populisme voeden."
Prof. dr. Roel Kuiper schrijft in Ellips (magazine van de Evangelische Hogeschool) over populisme en christelijke politiek.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 maart 2010
Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 maart 2010
Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's