Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Urk

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Urk

3 minuten leestijd

Urk
In hartje Puntkomma staan doorgaans sprekende foto's. Dat was ook in RD 9-2 het geval. Urkers schamen zich er niet voor dat ze oude tradities in ere houden. Dat prachtige volk is eigenwijs genoeg om zich niets aan te trekken van landelijke data voor bid- en dankdagen. Zoals bekend begon de Urker predikant ds. Jacob Nentjes in 1848 met het beleggen van biddagen voor de visserij en hebben alle Urker kerken aangehaakt bij deze traditie.

Wat ik dan heel jammer vind, is dat het bijschrift bij die schitterende plaat moet beginnen met allerlei negatiefs over Urk: "Wie het over Urk heeft, hoort algauw veel negatiefs (...) het aan de laars lappen van regels" et cetera. Dient dat als toelichting op de foto? Sinds jaar en dag worden de problemen van Urk breed uitgemeten in de media, en dat steekt de Urkers. Toegegeven: er Ýs veel aan de hand. Maar dat geldt toch niet minder voor tal van andere dorpen en steden? Je kunt het toch gewoon positief houden? Daar is -zeg ik na negen jaar dagelijkse werkzaamheid in Urk- reden genoeg voor. Reformatorisch Dagblad: wees zuinig op uw Urker achterban!

T. J. Lucas

Marie Curielaan 12

8271 CX IJsselmuiden

Comma Johanneum
Cultuurhistoricus dr. Granley Robert McDonald heeft onderzoek gedaan naar de ontvangst en de verwerping van het "comma Johanneum", het omstreden tekstgedeelte uit 1 Johannes 5:7-8 (RD 8-2). Met zo'n onderzoek is niets mis. De interpretatie van dat onderzoek blijft een echter subjectieve bezigheid. McDonald illustreert dat door eerst een boedelscheiding te maken tussen filologen en historici enerzijds en theologen anderzijds. Religieuze claims, zoals de onfeilbaarheid van de Schrift, zijn iets voor theologen. Het onderzoek kan volgens hem het beste verricht worden op leerstellig neutrale wijze. De beste onderzoeksresultaten zouden behaald worden door hen die een duidelijke afstand bewaren tot de systematische theologie.

Mijns inziens had het onderzoek juist aan diepte kunnen winnen door ook theologische noties en motieven te verdisconteren, zoals gezag, inspiratie en onfeilbaarheid van de Bijbel. Dat is meer dan sentimentele gehechtheid of een bepaalde tekst nodig hebben voor het leerstuk van de Drie- eenheid.

Ook de suggestie dat historici en filologen neutraal zijn en systematische theologen niet, is per definitie onjuist. Iedere onderzoeker heeft vooroordelen. Iets meer respect voor onderzoekers die vanuit Bijbelse vooronderstellingen werken, zou op zijn plaats zijn.

Ik ben ook zeer benieuwd naar het bewijs voor de bewering dat puur historisch onderzoekswerk, als dat er al is, betere resultaten oplevert dan onderzoekswerk van systematische theologen.

Dirk Baarssen

Blazer 32

8322 EA Urk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Friday 11 February 2011

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Urk

Bekijk de hele uitgave van Friday 11 February 2011

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken