Bekijk het origineel

Effect harder rijden op milieu minimaal

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Effect harder rijden op milieu minimaal

2 minuten leestijd

DEN HAAG - De luchtkwaliteit verandert nauwelijks door snelheidsverhogingen, bleek gisteren uit onderzoek. De PVV haakte er meteen op in en pleitte voor afschaffing van de 80 kilometerzones op de snelwegen bij grote steden.

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) heeft de Kamer gisteren de resultaten toegestuurd van een onderzoek naar snelheidsverhogingen. Die blijken vrijwel geen effect te hebben op verkeersveiligheid, geluidsoverlast en luchtkwaliteit.

Die resultaten geven de minister ruim baan om de maximumsnelheid van 80 kilometer per uur op baanvakken rond de grote steden 's avonds en 's nachts te verhogen naar 100 kilometer per uur.

Schultz liet zaterdag al weten dat ze dat op drie trajecten wil doen, onder meer op de A12 bij Voorburg de stad uit.

De onderzoeksresultaten lijken het anderzijds wel onmogelijk te maken om de maximumsnelheid op àlle snelwegen permanent te verhogen. De verkeersveiligheid zou dan wel in het geding komen, terwijl het kabinet streeft naar minder verkeersdoden.

Schultz kondigde gisteren aan dat een verhoging van de maximumsnelheid gepaard zal gaan met nog strengere handhaving van die snelheid.

PVV-Kamerlid De Jong greep de presentatie van de onderzoeksgegevens gisteren aan om te pleiten voor opheffing van alle 80 kilometerzones. "Jarenlang is de automobilist door de linkse kliek gepest met snelheidsbeperkende maatregelen in het kader van verkeersveiligheid, geluidsbelasting of luchtkwaliteit. Die tijd is nu voorbij. De proef toont kraakhelder aan dat al die beperkingen klinkklare onzin zijn."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 februari 2011

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Effect harder rijden op milieu minimaal

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 februari 2011

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken