Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Metaalmoeheid in vliegtuigen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Metaalmoeheid in vliegtuigen

3 minuten leestijd

hoogvlieger Na de noodlanding van een Boeing 737-300 van het Amerikaanse Southwest Airlines eerder deze maand als gevolg van het wegvallen van de cabinedruk staat metaalmoeheid van vliegtuigen weer centraal in de discussie over veilig vliegen.

Het toestel landde veilig, met slechts twee lichtgewonden aan boord. De decompressie ontstond doordat een verbindingsstuk van 30 x 150 centimeter uit de bovenkant van de romp afbrak als gevolg van scheuren in het metaal. Southwest hield direct al haar (81) vliegtuigen van dit type aan de grond voor inspecties in samenwerking met vliegtuigfabrikant Boeing. In vijf andere toestellen werden ook scheurtjes in de romp aangetroffen. De Amerikaanse Rijksluchtvaartdienst vaardigde een verordening uit dat alle 579 Boeing 737's van de series 300, 400 en 500 snel gecontroleerd moesten worden. Bij de KLM ging het daarbij om twee vliegtuigen die beide in orde bleken.

Scheurtjes ontstaan door zogenoemde metaalmoeheid bij langdurig en intensief gebruik. Vooral het laatste speelt een grote rol. Zowel bij de start als bij de landing worden er door de voortdurend op- en afgebouwde luchtdruk van de cabine sterke krachten op de romp uitgeoefend. Door die druk en bewegingen op het metaal ontstaan op den duur scheurtjes die bij niet tijdige ontdekking fatale gevolgen hebben. De term moeheid suggereert dat het metaal van zichzelf moe of bros wordt, maar dat is dus niet het geval. De desbetreffende Boeing 737 van Southwest is vijftien jaar oud en heeft circa 39.000 cycli gemaakt. Een cyclus is een start en een landing. Southwest vliegt veel korte routes, waardoor haar vliegtuigen veel cycli maken.

Meestal zijn scheurtjes in vliegtuigen voor het blote oog onzichtbaar. Langzaam groeien die uit tot ze wel zichtbaar zijn, maar in zo'n geval is de limiet waarbij een vlucht niet meer veilig is, allang overschreden. Controle op metaalmoeheid gebeurt door elektrische stroom door het metaal te sturen. Hierbij meet een detector de variaties in de wisselstroom. Daarbij verstoren scheurtjes de elektrische stroom voldoende om latente problemen aan te tonen. Bij afwijkingen worden ook nog röntgenfoto's gemaakt of ultrasone golven toegepast. Afhankelijk van de grootte worden de scheurtjes gerepareerd of worden delen van het vliegtuig vervangen.

Boeing was op de hoogte van de mogelijkheid tot scheurvorming in de 737-300, maar verwachtte die situatie pas bij 60.000 cycli. Metaalmoeheid in vliegtuigen dateert overigens al vanaf de introductie in 1952 van het eerste straalverkeersvliegtuig, de Havilland Comet, een Brits toestel. Na enkele fatale ongelukken met de Comet werd dit type vier jaar uit de lucht genomen toen metaalmoeheid de oorzaak van de rampen bleek. Scheurvorming is niet geheel te voorkomen. Door verbeterde fabricagetechnieken is de kans op metaalmoeheid wel sterk teruggedrongen. Door eerder controles, vanaf 30.000 starts en landingen, moet het risico op ongelukken door metaalmoeheid nu op nul komen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 april 2011

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Metaalmoeheid in vliegtuigen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 april 2011

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken