Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aaibare dominee

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Aaibare dominee

3 minuten leestijd

Die 'kleine' kerkgeschiedenis boeit me nooit zo. Mijn voorstellingsvermogen kan de verhalen vaak niet aan. Al die oefenaren met singuliere gaven, vaak meer singulier dan begaafd. En te veel wonderlijkste of zelfs allerwonderlijkste gebeurtenissen. Maar die 'kleine' kerkgeschiedenis wordt interessant als het je eigen kerkelijke gemeente betreft. In mijn geval: de gereformeerde gemeente van Ridderkerk.

"Honderd jaar Gereformeerde Gemeente Ridderkerk". Goed, je komt er nogal wat mensen in tegen, voor wie volgens mij de enige band met de plaats is dat ze er ooit verre familie hadden wonen. Maar verder? Echt een prachtig boek. Ik zie de foto van ouderling O. Brouwer jr. En ik hoor hem weer! Die ernstige, wat lijzige stem: "Opdat het einde van ons samenzijn zou mogen strekken tot de eer en verheerlijking van Uw naar waarde nooit genoeg volprezen Naam."

Opvallend ook om de ontwikkeling te zien in de poses van de gefotografeerde predikanten. Tot 1950 kan er geen lachje af. Vanaf 1970 gaan ze al wat olijk kijken. En rond 1980 breekt de lach echt door. In het begin zijn de predikantsvrouwen afwezig, maar ook dat verandert. Nee, niet dat ze de broek nu aan hebben -ze zien er keurig uit-, maar ze doen wel volop mee. Je ziet de predikant met zijn vrouw op kraambezoek. De ontwikkeling naar de aaibare dominee.

Maar ook andere ontwikkelingen zijn boeiend. In 1911 verzocht een gemeentelid toestemming om op zondag per fiets naar de kerk te komen. Die toestemming werd ook verleend. Maar het was wel een punt van overweging. In 1967 had de kerkenraad nog bezwaren op grond van Gods Woord tegen het dragen van een witte bruidsjapon (door een bruid op haar trouwdag, neem ik aan). Dat kunnen we ons nu toch niet meer voorstellen? En in 1959 werd er nog geklaagd over het grote aantal gemeenteleden dat per auto naar de kerk kwam. Wat toen nog een zaak van het geweten was, is nu zeker weten geen punt van discussie meer.

En zo lang is die bruidsjapon toch ook weer niet geleden. 't Blijkt lastig: vaststellen wat echt niet kan op grond van Gods Woord en wat (nu) nog niet kan, maar kennelijk wat tijd nodig heeft. Hoe zit dat met televisiebezit? Blijft dat censurabel? Of is dat medium, met uitzendingen van RO en RD, straks een degelijk alternatief voor een volledig open contact met de wereld? Stel eens voor: over 25 jaar verschijnt er een update van het gedenkboek. Welke discussies, over bijvoorbeeld kleding en andere -nu nog- hoofdzaken, hebben we dan achter ons?

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 januari 2012

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Aaibare dominee

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 januari 2012

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken