Bekijk het origineel

Je bent zoals je ruikt

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Je bent zoals je ruikt

5 minuten leestijd

„Draag een parfum met trots of draag het niet, vindt Roos Lubbers, parfumconsulent uit Gilze. Ze helpt al jaren vrouwen met het kiezen van een geur en geeft lezingen over alles wat met parfum te maken heeft. „Ik ben er totaal door geobsedeerd. Ik word ermee wakker en ga ermee naar bed.

Als Lubbers over parfums praat, lijkt het alsof ze het over mensen heeft. „Subtiel, verfijnd en ingetogen”, gaat niet over haar stijlvolle oom, maar over het parfum Dior Homme. En als ze woorden zoals „jong, sprankelend en lichtvoetig” gebruikt, lijkt de geur Miss Dior Chérie ineens op een 15-jarig, blozend meisje.

Goed beschouwd is het verschil tussen mens en parfum ook niet zo groot, vindt Lubbers. Ze wijst naar tientallen parfumflesjes die ordelijk naast elkaar staan. „Daar staat een kast vol karakters.” Parfum kan in het beste geval zelfs uitdrukking geven aan je persoonlijkheid, zegt ze. „Het is een verlengstuk van jezelf.”

Lubbers heeft sinds een aantal jaar parfumconsulten aan huis. Daar onderwerpt ze haar –vaak vrouwelijke– klanten aan een spervuur van vragen om erachter te komen welke parfums mogelijk bij hen passen.

„Het gaat er niet om of iets lekker of vies ruikt, maar wat je gevoel erbij is”, zegt Lubbers. „Geur heeft alles te maken met associatie. Ik ben eens een jaar in IJsland geweest, in een huis waar het ranzig rook omdat alle ramen en deuren daar dicht blijven vanwege de kou. Maar als ik die geur ruik, word ik er blij van omdat ik er goede herinneringen aan heb.”

Een geur kiezen is geen kwestie van kopiëren wat de buurvrouw draagt. Wat bij haar lekker ruikt, kan bij een ander totaal verschillend uitpakken. „Je kunt een parfum het best eerst op je eigen huid testen en een tijdje dragen voordat je besluit het te kopen.”

Het ergert parfumholic Lubbers wel eens dat het reukzintuig in het Westen zo’n ondergeschoven kindje is. Regelmatig komt ze mensen tegen die een heel andere geur dragen dan die bij hen past. „Hier zijn we blijkbaar heel auditief en visueel ingesteld. Onterecht, want we kiezen zelfs onze partner uit op geur.”

Hoe belangrijk geur is voor mensen bewijst Lubbers ook door de parfumontwikkeling in de afgelopen honderd jaar op een rijtje te zetten. Ze komt tot verrassende conclusies. „Geuren geven uitdrukking aan de sfeer van de tijd waarin ze gemaakt zijn.”

Neem bijvoorbeeld de klassieker Chanel Nº5, het eerste parfum waaraan een enorme hoeveelheid van de synthetische, sterk geurende stof aldehyde was toegevoegd. „Dat was een doorbraak”, zegt Lubbers. „Maar de parfum is vooral beroemd geworden door de Tweede Wereldoorlog. In het leeggeplunderde Europa van 1945 kon op het gebied van luxeproducten vrijwel alleen Chanel Nº5 gekocht worden. Het stond symbool voor een sprankje hoop en voor wederopbouw.”

Een ander voorbeeld is het parfum Opium van het internationale modehuis Yves Saint Laurent, op de markt gebracht in de vrijgevochten jaren 70. „De ontwerper wilde iets verslavends ontwikkelen, een parfum dat mensen wegvoerde van de realiteit en in een fantasiewereld bracht. Hij heeft zeven jaar lang rechtszaken moeten voeren om het parfum de naam Opium te mogen geven. Daarna is het een rage geworden. Vrachtwagens met flesjes

Opium werden leeggestolen. Heel veel mensen droegen deze geur.”

De geuren die op dit moment in zijn, liggen sterk uiteen. „Er is bijna te veel om te kunnen kiezen”, zegt Lubbers.

Zo is er het mierzoete Angel van de Franse kledingontwerper Thierry Mugler. Een geur met een groot percentage van de zoetgeurende plant patchouli. „Dit parfum heeft voor een nieuw geurgenre gezorgd, de zogeheten gourmandgeuren. Die ruiken alsof je ze kunt opeten. Mugler wilde dat zijn parfum beelden op zou roepen van suikerspinnen en chocola.”

Andere moderne geuren zijn juist heel licht en waterachtig. Aqua, is de officiële term. „Schone geuren”, noemt Lubbers ze. „Zoals het bekende L’eau d’Issey. Mensen die hiervan houden, moeten meestal niets van de gourmandgeuren hebben.”

Maar hoe de geuren ook van elkaar verschillen, één ding geldt voor allemaal: het parfum hoort bij je, of juist niet. Lubbers: „Geef daarom ook nooit iemand parfum cadeau voor zijn verjaardag. Geef liever een bon.”

>>refdag.nl/consument voor weetjes over parfum. >>parfumconsult.nl


Emmy van Bijnen

„Ik gebruik altijd een parfum van Yves Rocher, de naam ervan weet ik niet meer. Het is op basis van lavendel. Ik gebruik het al jaren.

De parfums die ik bij Roos Lubbers zag, zijn erg duur. Die gun ik mezelf niet. Ik ben ook niet op zoek naar een nieuwe parfum. Er zijn er zo veel en ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept. Parfums hebben niet echt mijn interesse.”

Marian van Riel

„Ik heb geen favoriet parfum. Maar ik heb bij Roos Lubbers wel een lekkere geur ontdekt, de Chanel Nº19.

Het is een fruitige, bijna lenteachtige geur. Ik houd van parfums en draag elke dag iets. Als ik in de winkel een nieuwe geur koop, ga ik vaak op het flesje af. Ziet het er leuk en vind ik het lekker, dan neem ik het. Ik ben daar niet zo moeilijk in.”

Geurenindeling

Roos Lubbers heeft voor de RD-lezer een lijst met acht belangrijke basistypes gemaakt met een daarbij behorende basisgeur. Deze indeling kan iemand helpen te ontdekken welke geur hij of zij het lekkerst vindt zonder daarvoor eerst alle op de markt gebrachte parfums te hoeven proberen.

1. Citrus: Eau Sauvage – mannengeur (Dior)

2. Aqua: L’eau d’Issey (Issey Miyake)

3. Gourmand: Angel (Thierry Mugler)

4. Bloemig: J’adore (Dior)

5. Klassiek: Chanel Nº5 (Chanel)

6. Zoet houtig: 1 Million (Paco Rabanne)

7. Fougère: Cool Water – mannengeur (Davidoff)

8. Orientaals: Opium (Yves Saint Laurent)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 maart 2012

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

Je bent zoals je ruikt

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 maart 2012

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PDF Bekijken