Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zingen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zingen

4 minuten leestijd

„En ik zag als een glazen zee met vuur gemengd, en die de overwinning hadden van het beest en van zijn beeld, en van zijn merkteken en van het getal zijns naams, welke stonden aan de glazen zee, hebbende de citers Gods.Openbaring 15:2

Is het u weleens opgevallen hoe vaak er in de Bijbel gezongen wordt? Toen de aarde neerzonk op zijn grondvesten juichten de engelen al. In het boek Openbaring wordt ook veel gezongen. Zingen en loven is ook het doel van ons mens-zijn. Daartoe heeft God ons geschapen. Toch zijn we dat verleerd. Sinds Genesis 3 vertoornen we God alleen nog maar.

Maar Johannes ziet hier mensen staan aan de glazen zee die zingen. Wie zijn dat? Wie zijn de leden van dat koor? Dat zijn mensen in wie de toorn Gods geëindigd is, zegt Johannes. De Heere heeft gezworen dat Hij nooit meer op hen toornen, noch schelden zal. Dat zijn de leden van dat koor die hier staan te zingen aan de glazen zee. Ze hebben de overwinning behaald op het beest. Dat is de antichrist, die de kerk van Christus vervolgt en verdrukt. Dat is satan! En Gods kinderen hebben dat beest overwonnen.

Hoe is dat mogelijk, zult u zeggen. Dat moet een hevige strijd geweest zijn, dat kan niet anders. En dat is ook zo. Maar die strijd hebben ze gewonnen. Nee, niet in eigen kracht. Die strijd hoefden ze niet alleen te strijden. De overwinning is geheel te danken aan Hem Die dat beest heeft verslagen. Christus Jezus en Dien gekruisigd. Hij is overwinnaar in de strijd en geeft Zijn volk de zegen.

Ziet u hen daar staan? Al zingend aan de glazen zee? Het herinnert ons aan Mozes en aan de Rode Zee waarvoor het volk Israël kwam te staan en waar de Heere een pad maakte. Dat volk wist niet hoe het verder moest. Maar de Heere heeft voor hen gestreden. En dat doet de Heere nog. Dat doet Hij voor al Zijn volk. Hij baant wegen waar geen weg meer is. Het volk werd een pad gemaakt door de Rode Zee. En voor al Zijn volk wordt een weg gebaand waardoor de zangers aan de glazen zee aan de overkant komen. God baande door de woeste baren en brede stromen ons een pad.

En nu staan ze daar aan de glazen zee. Ze hebben de strijd gewonnen en mogen weer zingen en loven. Hier op aarde zijn het vaak donkere wegen die gegaan moeten worden en zien ze weinig van die weg. Maar dán! Daar aan de glazen zee zal alles helder worden als kristal. Dan zullen Gods kinderen zich verblijden over de weg die de Heere gegaan is. Dan zullen ze Hem in Zijn volle heerlijkheid mogen aanschouwen. Nee, ze hebben niet zelf de overwinning behaald. Het is door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen. Het is het gezang van het Lam dat hen met Zijn bloed gekocht heeft.

En dat Lam is het nu eeuwig waard te ontvangen alle lof eer en aanbidding en dankzegging tot in eeuwigheid. Kent u dat lied ook al? Want als u dat wilt zingen, zult u het hier op aarde moeten leren. De generale repetitie vindt hier beneden plaats, om straks voor eeuwig te mogen klinken in Gods tempelzalen. Hier beneden horen we het lied van het beest steeds luider. Dat lied waarin de mens centraal staat. Dat hoeven we niet te leren. Dat kennen we allemaal al. En dat zingen we allemaal mee uit de grond van ons hart.

Maar dit lied hier aan de glazen zee moet geleerd worden. Soms wordt het gezongen met gebroken klanken. Soms met een hese stem. Soms fluisterend. Dat is de generale repetitie hier beneden. Maar straks mogen ze eeuwig zingen met een heldere klank, tot eer van God.

ds. C. van Ruitenburg, Krimpen aan de IJssel

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 2014

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Zingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 2014

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken