Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In stelling: Betere les door ict?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

In stelling: Betere les door ict?

4 minuten leestijd

Is de inzet van digitale middelen in de les goed? Is de toegevoegde waarde van ict groot of gaat het vooral om de rol van de docent of leerkracht voor de klas?

Via Twitter en Facebook peilde het lectoraat nieuwe media in vorming en onderwijs samen met Driestar hogeschool onlangs de meningen hierover. De stelling luidde als volgt: Hoe goed een docent ook is, een les wordt altijd beter door inzet van digitale media.

De meeste mensen waren het on- eens met de stelling. De teneur: het gaat om de rol, de inzet en de betrokkenheid van de docent; ict kan daarbij ondersteunen.

Lees op deze pagina’s verschillende reacties. Ook reageren? Dat kan via Facebook (facebook.com/driestarhogeschool) en via Twitter (gebruik de hashtag #weeswijsmetmedia).


Ict’er

Sjanelle Baan: „Al ben ik dan ict’er bij ons op school: ik ben het niet eens met de stelling! Het gaat nooit vanzelf. De leerkracht moet het maken! Je kunt goede hulpmiddelen hebben, maar je moet ze ook goed weten te gebruiken anders heb je er nog niks aan.”


Zonder tools

Jeanine Smid: „Oneens. Hoe leuk kinderen het ook kunnen vinden om met behulp van digitale media iets te leren, je blijft als leerkracht echt belangrijker voor hen. Jouw enthousiasme, betrokkenheid en klassenmanagement, dáár moet je de kinderen mee raken als het gaat om de inhoud van je lessen. Digitale media kunnen daarbij best weleens een waardevolle toevoeging zijn, maar zijn naar mijn idee niet passend (en nodig) in elke les. De meest leerzame en leuke lessen die ik tot nu toe gegeven hebben, zijn trouwens ook zonder digitale tools. Ik was blij daarvoor geen digibord nodig te hebben.”


Voorbereiding

Christina van den Berg: „Oneens, het ligt ook aan de voorbereiding en inzet van de docent. Als de docent een goed voorbereiding heeft, en weet wat hij of zij de kinderen wil leren die les, kan dat ook zonder digitale media.”


Echte bloem

Marianne Pol: „Daar ben ik het niet mee eens; vooral niet bij kleuters. Laat ze lekker zelf ervaren en ontdekken. Een plaatje van een bloem is toch veel minder echt dan de bloem zelf? Door digitale media is de kans groot dat je sneller plaatjes op het digibord gebruikt dan concreet materiaal. Terwijl het voor kleuters juist zo belangrijk is dat ze kunnen voelen. Toch kunnen we er ook niet meer helemaal buiten, maar als leerkracht vind ik dat je er wel voor moet waken om alles door de digitale media te laten vervangen.”

Ieberich de Klein: „Marianne, ik ben het oneens met je. Je gaat ervan uit dat kinderen buiten school geen ervaring opdoen.”

Marianne Pol: „Ik ga er niet van uit dat zij buiten de school geen ervaring opdoen, want dat is logisch. Laat ze die ervaring maar lekker meenemen de klas in en erover vertellen, dan kan ik daarbij aansluiten. Ik vind alleen dat we met digitale media soms geen recht doen aan de eigenheid van een kleuter. Tegenwoordig zie ik in de kleuterklas dat er al heel veel wordt gedaan met filmpjes. Bijvoorbeeld een uitleg over de groei van een bloem. Het komt toch veel dichterbij als je met de kinderen kijkt hoe een bloem groeit, door zelf zonnebloemen o.i.d. te zaaien. Dat is toch veel concreter voor de leerlingen? Ik denk dat ze die dingen beter onthouden dan door een filmpje. Ik ben nog student, dus misschien is het in de praktijk allemaal wel iets anders, maar ik zou er in ieder geval naar proberen te streven om het zoveel mogelijk alles concreet te maken.”

Maartje Van Harten-Nijgh: „Digitale media kan je gebruiken als aanvulling. Maar nooit in plaats van de werkelijkheid, zeker niet bij jonge kinderen.”


Verstoord

Joanne Priester: „Digitale media kunnen ook gigantisch afleidend zijn. Dus het ”altijd” ontkracht ik sowieso! Verder is het vooral belangrijk dat er contact is tussen docent en studenten, en door digitale media kan dat best wel verstoord worden. Bepaalde inzet is absoluut goed, maar ik zou er niet voor pleiten om in iedere les digitale media in te zetten.”


Betere les

Harrie Roubos: „Oneens. Hoe goed digitale media ook zijn, een les wordt altijd beter door inzet van een leerkracht.”


Inleven

H. D. Niewenhuijse: „Oneens. Je doelen en betrokkenheid bepalen de richting van de les. Toch moeten docenten zich ook inleven in leefwereld van de kids. Dus ondersteunend gebruik.”


Wat beoog je?

Lennart Visser: „Het gaat er om wat je als leraar met je les beoogt, en dat hoeft echt niet altijd beter te worden met ict.”


Zinvolle inzet

Wim van den Bosch: „Dat ligt aan de soort les en de wijze van inzet van deze media. Een goede docent is voorwaarde voor een effectieve en zinvolle inzet van digitale media.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 mei 2015

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

In stelling: Betere les door ict?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 mei 2015

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken