Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een preek van Paulus over drie soorten hardlopers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een preek van Paulus over drie soorten hardlopers

2 minuten leestijd

In Mexico-stad zijn tot en met vandaag afgevaardigden uit 168 landen bijeen voor de vierjaarlijkse IFES World Assembly. Guido van der Neut, senior studentenwerker bij IFES-Nederland, doet verslag.

Dinsdagochtend. Sergei, regionaal secretaris voor Eurazië, spreekt over Filippenzen 3:1-4:1. Hij begint met een interessante vraag: „Met welke sport kun je het christelijk geloof vergelijken? Zeilen? Voetballen? Hardlopen?”

Ik besef dat je bij veel sporten wel een punt van vergelijking kunt vinden. Paulus gebruikt in Filippenzen 3 echter het beeld van wandelen of hardlopen.

Sergei vertelt dat er in dit Bijbelgedeelte drie groepen hardlopers voorkomen. „Ze hebben allemaal de ogen gericht op Jezus Christus, op de eindstreep. Maar de eerste groep (genoemd in vers 2) rent als het ware achteruit, terug naar de Joodse traditie, als heersend denkkader. In onze context kunnen dit misschien christenen zijn die tradities té belangrijk vinden en die ten koste van alles verdedigen. Paulus reageert daarop met een appel om voorwaarts te gaan, om de Heere Jezus te zoeken, om Hem beter te leren kennen.”

Dan de tweede groep hardlopers (genoemd in de verzen 17 tot en met 21). „Zij rennen wel, maar lopen als het ware in het rond. Ze blijven op dezelfde plek, komen niet vooruit. Ze lijken voorwaarts te gaan, maar door materialisme, gemakzucht en tevredenheid in hun geloof komen ze geen stap verder. Tot hen schrijft Paulus dat onze wandel in de hemelen is.”

De derde groep hardlopers, met Paulus zelf als voorbeeld, gaat daadwerkelijk voorwaarts. „Achter Christus aan, omdat je door Christus Jezus gegrepen bent.”

Sergei noemt ook het lijden, dat volgens hem elke christen leert kennen. „Als student kun je lijden in het strijden tegen de zonde en in het getuigen op je campus, ondanks de tegenwerking die dat misschien oplevert. Hier moeten we doorheen, mét Christus. Niet terugdeinzen, geen sluiproutes kiezen om het lijden toch maar te vermijden.”

Dan is er samenzang: „Dit is de dag, dit is de dag, die de Heer ons geeft.” Het lied klinkt in het Spaans, in het Engels en in het Russisch. Naast me zingt iemand het lied in de Bengaalse taal.

In mijn gespreksgroep, waarin ik de enige westerling ben, komt het gesprek op homoseksualiteit. Het vuur wordt me duchtig aan de schenen gelegd, omdat westerse christenen op dit punt steeds liberaler gaan denken. Ook het opkomende ”welvaartsevangelie” wordt stevig bekritiseerd. Een broeder uit het Afrikaanse Gabon verwoordt het scherp: „De meeste mensen willen een God voor hun ”pocket-problem” (voor hun bezit), maar niet voor hun ”sin-problem” (voor hun zonde).”

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 juli 2015

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Een preek van Paulus over drie soorten hardlopers

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 juli 2015

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's