Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kostbare ziel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Kostbare ziel

4 minuten leestijd

„Of wat zal een mens geven, tot lossing van zijn ziel?Markus 8:37

Geliefde lezer(es), wat een wonder dat deze vraag nog aan ons gesteld wordt in dit heden der genade! Het is een vraag die gericht is op uw behoud. Het is een vraag die roept om een persoonlijk antwoord. Gods Woord is persoonlijk. Deze vraag komt naar u toe!

Als u nu opgeroepen wordt ter verantwoording, wat kunt u dan geven tot lossing van uw ziel? Denk nu niet dat dit voorlopig nog niet zal gebeuren. Immers, ons leven is een handbreed gesteld en de dood wenkt ieder uur. Denk alleen maar aan de afgelopen vakantieperiode. Er waren mensen op weg naar hun vakantiebestemming, maar ze zijn er nooit aangekomen. Zo ineens gesteld voor Gods rechterstoel. Zo was er ineens die nimmer eindigende eeuwigheid. Aangrijpend.

Dan kun je het niet overdoen. Het kan ook u en mij gebeuren. Hoe staan we ervoor? Wat zult u nu kunnen geven tot lossing van uw ziel?

Wij kunnen niets geven. Alles wat wij zouden willen geven is te weinig. Al gaven we bij wijze van spreken de gehele wereld, dat heeft geen waarde genoeg. Let wel: als er geen lossing is, wordt het voor eeuwig omkomen. Dat is rechtvaardig. Dat zijn uw en mijn verdiensten. Bent u het ermee eens? Geen penning om te betalen. Om wanhopig van te worden! Of leeft u er gemakkelijk mee door?

Bent u echt wanhopig? Luister. Iemand anders heeft in volle overeenstemming met Gods recht de prijs betaald. De ziel van een zondaar is voor God zo kostbaar dat Hij er Zelf voor gezorgd heeft dat er een losprijs is. Hoe dan? Hij heeft Zijn geliefde Zoon naar de aarde gestuurd om te dienen. We lezen in Markus 10:45 dat „de Zoon des mensen niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen.”

Hier mogen we horen van het grote wonder dat Christus Zijn ziel gegeven heeft tot een rantsoen, een losprijs, voor velen. Hij heeft op Golgotha de losprijs aan het vloekhout der schande volkomen betaald. Alleen deze losprijs is voldoende voor uw ziel!

De vraag die beantwoord moet worden is of u hier persoonlijk deel aan hebt. Het is natuurlijk heerlijk als we deze boodschap mogen horen, maar dat is niet voldoende. Hoe kunt u er deel aan krijgen? Dat zal niet anders kunnen dan door geloof dat gewerkt wordt door de Heilige Geest. Zo alleen zal een schuldige zondaar zich geheel en al over leren geven in de doorboorde handen van Christus. Hij wil dat zondaren als verlorenen en doemwaardigen tot Hem komen om door Hem gelost te worden met de dure losprijs van Zijn bloed!

O, schaamt u zich toch niet om u geheel en al over te geven aan Hem. Dat is echt nodig! Daar werkt de Heilige Geest in een ontdekkende weg op aan. Als dat niet gebeurt, is dat altijd eigen schuld. Dan zal Christus Zich straks schamen voor u als Hij in Zijn heerlijkheid komt of als u nu ter verantwoording wordt opgeroepen. Ach, geef u toch gewonnen. In het verlies van uzelf ligt eeuwige winst. Weet u wat zo’n zondaar in deze weg meer en meer gaat leren? Eeuwig zalig worden is van het begin af aan het werk van de drie-enige God. God krijgt de eer.

Zo wordt dit heerlijke en liefelijke Evangelie nog aan u verkondigd. Verhard u niet, maar laat u leiden tot Hem, die ene Naam die onder de hemel is gegeven onder de mensen door Welken wij moeten zalig worden.

Geliefden, uw ziel is te kostbaar om voor eeuwig verloren te laten gaan!

ds. A. de Groot, Genemuiden

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 september 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Kostbare ziel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 september 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken