Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dol op klassiek dankzij Luisterland

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dol op klassiek dankzij Luisterland

5 minuten leestijd

Taxerend kijkt muziekdocent Ab Vroegindeweij zijn gespreksgroep rond. De leerlingen voor hem, vier meiden en twee jongens, hebben allemaal iets met klassieke muziek. „Kennen jullie ook mensen die vooral naar popmuziek luisteren? wil de docent van de zes jongeren weten. Dat blijkt geen moeilijke vraag. Een van de meiden stormt de gang op om Maurits en Thijs bij de groep te betrekken.

Een extra tafel biedt plaats aan de twee 5 vwo’ers. Zij moeten zorgen voor een tegengeluid tijdens het gesprek over muziek, dat plaatsvindt in een muzieklokaal op de Reviuslocatie van het Wartburg College in Rotterdam. Jedidja (15) toonde zich in afwachting van de komst van de jongens al strijdvaardig. Grappend zegt ze: „Iemand die niks met klassieke muziek heeft, maken we af.”

„Van welke klassieke componist worden jullie warm vanbinnen?” vraagt Vroegindeweij zijn pupillen uit de vierde en de vijfde klas van de havo en het vwo om het gesprek op gang te brengen. „Zelf ben ik dol op Brahms. Zijn tweede pianoconcert is echt het allermooiste wat ik ooit gehoord heb!” De jongeren twijfelen. Ze hebben niet echt een lievelingscomponist.

Muzikaal opgevoed

Al snel gaat het gesprek over de belangrijkste vraag van deze maandagmiddag. Hoe komt het dat Thijs en Maurits houden van populaire muziek als techno, dance en house uit de top 40, terwijl de anderen juist liever naar klassieke muziek luisteren?

Maurits heeft daar zelf wel een verklaring voor. Thuis is hij niet zo muzikaal opgevoed. Daardoor heeft hij nooit belangstelling voor klassieke muziek gekregen. „Ik houd vooral van muziek die lekker klinkt.” Jedidja kan zich dat wel voorstellen. „Op een bruiloft waar ik was, werd heel mooi pianogespeeld. Toen dacht ik: Dit wil ik ook.”

Thamara (15) kreeg haar liefde voor muziek mee op de basisschool. „Wij hadden de muziekmethode Luisterland. Dan luisterden we naar klassieke muziek en ondertussen las de juf iets voor over de componist. Het was heel saai, maar toch is het blijkbaar blijven hangen.”

Popliefhebber Maurits heeft de klassieke muziek nog niet afgeschreven. „Ik denk dat het bij sommige gelegenheden wel heel mooi is. Op mijn telefoon heb ik geen klassieke muziek, maar ik vind het op een bruiloft wel passen.” Vooralsnog selecteert hij op wat hem aanspreekt. Thijs valt hem bij: „Een liedje is leuk of niet, verder denk ik daar niet over na.”

Instrument

Het lijkt wel alsof wanneer je zelf een instrument bespeelt, je ook graag naar klassieke muziek luistert. Die regel gaat in ieder geval op voor deze groep. De zes liefhebbers van klassieke muziek spelen orgel, piano, dwarsfluit, trompet en harp. De twee jongens die naar pop luisteren, hebben niet zo veel interesse voor het zelf spelen en het beluisteren van klassieke muziek. Hoe zou dat komen? vraagt de groep zich af.

Thamara denkt dat klassieke muziek „iets origineels” heeft dat je ontdekt als je zelf een instrument bespeelt. Gerdine (16): „Ik speel ook moderne stukken, maar dat lijken allemaal losse muziekwerken achter elkaar. Klassieke muziek is vaak harmonisch.” Annemieke (16) vult aan: „Bij die muziek krijg je een warm gevoel vanbinnen.”

Docent Vroegindeweij erkent dat volmondig: „Popmuziek pakt je, er blijft een deuntje in je hoofd hangen. In klassieke muziek zit variatie, daar kun je naar blijven luisteren. Elke keer hoor je weer iets nieuws.”

Dubbel

„Klassiek en pop kunnen niet samengaan”, stelt Pieter. „Componisten van klassieke muziek hebben vaker de eer van God op het oog dan popmusici.” Daarnaast meent Pieter dat muziek bedoeld is om tot rust te komen. „En bij popmuziek ga je al snel met je hoofd meebewegen”, ervaart hij. Zelf luistert Pieter nooit naar popmuziek. De havo’er zit sinds tien jaar op orgelles en brengt nog steeds op de meeste dagen een uur of twee achter het orgel door. „Ik zou niet op de fiets naar popmuziek kunnen luisteren en dan thuis achter het orgel kruipen. Dat zou voor mij heel dubbel voelen.”

„Met popmuziek ga je sneller de verkeerde kant op”, is de hele groep het met Pieter eens. Thamara heeft „in een vrome bui” weleens de stopknop ingedrukt, omdat het popliedje dat ze beluisteren niet tot eer van God was. „Af en toe luister ik nog weleens om mijn hoofd leeg te maken.”

Annemieke ziet het allemaal niet zo zwart-wit. „Iemand kan met verkeerde bedoelingen een liedje maken dat niet tot eer van God is. Maar dan kun jij het, als je goede bedoelingen hebt, nog wel tot eer van God spelen of ernaar luisteren, toch?” vraagt ze aan de groep en aan zichzelf.

Aan de andere kant vindt Annemieke dat goede muziek ook slecht gebruikt kan worden. „Jan Vayne speelt psalmen, maar maakt tegelijkertijd duidelijk dat hij niet gelooft. Eigenlijk is dat spotten. Ik vind dat dat niet kan.”


Doe mee met het concours

De eerste video’s voor het Puntuitconcours Klassieke Muziek zijn inmiddels binnen en te bekijken op puntuit.nl/concours. Ook meedoen? Hieronder nog een keer de vier stappen die je moet nemen.

1. Zoek een werk uit van bijvoorbeeld Bach, Händel, Mozart, Beethoven, Dvorak, Brahms of een andere componist dat jou aanspreekt.

2. Speel het nummer op jouw instrument en vraag een familielid of vriend(in) er een video van te maken.

3. Stuur de video naar de redactie via puntuit.nl/concours.

4. Deel jouw video na publicatie op puntuit.nl met vrienden op sociale media.

Bekijk voordat je meedoet de spelregels op puntuit.nl/concours.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 november 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Dol op klassiek dankzij Luisterland

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 november 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken