Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zonde in familie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zonde in familie

3 minuten leestijd

„Laat mij toch slorpen van dat rode, dat rode daar.Genesis 25:30

Alle vier de gezinsleden van het gezin van Izak zondigen en krijgen de rekening van de gevolgen van de zonden. De zonde maakt veel stuk.

Verkwanseld

„Laat mij toch slorpen van dat rode, dat rode daar.” Moe en afgemat na een lange veldtocht van enkele dagen komt Ezau hongerig thuis. Jakob heeft een pan linzensoep gemaakt om Ezau te verwelkomen. Het is een opgezet plan van de sluwe Jakob om van zijn broer Ezau het eerstgeboorterecht te kopen. Ezau wil maar al te graag eten van de linzensoep. Bovendien interesseert hem dat eerstgeboorterecht helemaal niet. Een vruchtbaar land en een groot volk misschien nog wel, maar het belangrijkste van het eerstgeboorterecht: de beloofde Messias, kan hem „gestolen worden.” Ezau veracht deze belofte en geeft er niets om. Hij verkwanselt die.

De oude Izak voelt dat hij gaat sterven. Hij ligt in zijn tent. Hij is oud (120 jaar) en blind geworden. Hij denkt na over de eeuwigheid. Eens zal hij voor de Almachtige moeten verschijnen. Hij heeft goed de tijd om zijn leven te overdenken. Hij denkt eraan dat hij nu nog de gelegenheid heeft om afscheid te nemen van zijn zonen. Hij roept zijn zoon Ezau bij zich en zegt dat hij hem wil zegenen.

Izak houdt van Ezau omdat hij zo goed kan jagen en heerlijk vlees kan bereiden. Izak heeft Ezau daarom meer lief dan Jakob. Bovendien is Ezau de oudste zoon, en het is gebruikelijk dat de oudste zoon het eerstgeboorterecht krijg, zo is het altijd gegaan. Izak denkt er niet aan dat de Heere heeft gezegd dat „de meerdere de mindere zal dienen.” Niet de oudste, maar de jongste zoon krijgt de grootste zegen. De Heere draait de normale volgorde om. Zoals Jezus zal zeggen: vele eersten worden de laatsten.

Op de knieën

Rebekka heeft Jakob meer lief dan Ezau. Ouders horen beide kinderen even lief te hebben en geen voorkeur te hebben. Daar komen brokken van. De liefde van Rebekka voor Jakob komt voort uit gehoorzaamheid aan de belofte van de Heere dat Jakob de eerste zegen zal krijgen. Rebekka hoort van het plan van Izak en bedenkt een slecht plan. Bezorgd bespreekt ze alles met Jakob. Bang is ze, in haar dwaasheid, dat als ze niet snel zal handelen Gods belofte niet vervuld zal worden. De Heere God heeft gezegd dat de eerste zegen voor Jakob zal zijn. God zegt: „Jakob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat.”

Het is uit deze zorg dat Rebekka ingrijpt. Rebekka had deze zorg moeten delen met Izak, en met hem op de knieën in het gebed moeten gaan. In plaats daarvan bedenkt ze een zondig plan. Uit liefde voor haar kind en uit zorg dat de belofte vervuld zal worden zet ze Jakob aan tot bedrog.

De gevolgen van de zonden zijn bitter: Ezau leeft in haat tegen zijn broer en deelt niet in de beloften Gods. Izak moet de laatste jaren van zijn leven zijn zonden overdenken en ziet dat zijn gezin uiteenvalt. Rebekka zal haar zoon Jakob nooit meer terugzien. Jakob moet vluchten.

Deze geschiedenis laat eveneens Gods genade zien in het leven van Jakob. Hij bevestigt Zijn verbond steeds opnieuw. Indien wij ontrouw zijn, Hij is getrouw! „Zalig hij die in dit leven Jakobs God ter hulpe heeft” (Psalm 146:3).

ds. J. P. Stoel, Waddinxveen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 2016

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Zonde in familie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 2016

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken