Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

News2Learn in de klas

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

News2Learn in de klas

7 minuten leestijd

News2Learn is dit jaar officieel van start gegaan. Deze basisschoolmethode voor begrijpend lezen en mediawijsheid gaat uit van christelijke waarden en normen en heeft een eigen visie op de omgang met moderne media.

De leerlingen van groep 8 van de Haarschool in Rijssen lopen door de klas en begroeten elkaar met een high five. Het is tijd voor News2Learn.

Een halfuur geleden is meester M. Kamp begonnen met de les begrijpend lezen. Het stuk ”Raketsla en zweeftomaten voor astronauten” is een recente publicatie in deze krant. De tekst staat op het digibord, terwijl de 23 leerlingen een uitgeprinte versie met een paar kleurenfoto’s voor zich hebben.

„Bedenk vragen zonder dat je de hele tekst hebt gelezen”, vraagt de leerkracht. De leerlingen mogen alleen kijken naar de kop en de tussenkopjes. Ze gaan fluisterend met elkaar in gesprek. Een van de bedachte vragen is: „Hoe ziet de sla eruit?” Kamp: „Misschien krijg je daarop wel antwoord in het stuk.”

Daarna laat de leerkracht de eerste alinea van het artikel op het digibord zien. De betekenis van het woord ”universum” is door een muisklik te achterhalen. „Ruimte”, komt erbij te staan.

Het bedenken van vragen over de tweede alinea is geen probleem. „Hoe blijft de aarde in de bak?” en „Is het gelukt om sla in de ruimte te kweken?” zijn er twee van.

Ten slotte lezen de leerlingen in duo’s de hele tekst en bedenken ze weer vragen. Daarna mogen ze van hun plaats af, geven ze iemand die ze tegenkomen een high five en stellen ze de ander een vraag. Kamp doet zelf ook mee.

Genoeg, de leerkracht gaat voor in het lokaal staan, steekt zijn hand op en de leerlingen gaan weer naar hun plaats. Een laatste vraag: „Wat heb je aan vragen stellen?” De leerlingen reageren direct: „Dan lees je de tekst goed” en: „Je krijgt interesse.” Het zijn journalisten in de dop.

Inslijpen

In de lerarenkamer praten leerkracht Kamp en schooldirecteur A. ter Harmsel na over News2Learn. Ter Harmsel legt uit dat de school een paar jaar geleden op zoek ging naar een nieuwe methode voor begrijpend lezen. Vorig jaar heeft een deel van het team meegedaan met de proef met News2Learn, wat goed beviel. Dit cursusjaar probeert de school alle lessen uit en neemt hij voor de zomervakantie een beslissing. Als het aan de directeur ligt, valt die positief uit. „Ik vind het een goede methode”, zegt hij, „maar er moet wel draagvlak voor zijn binnen het team. Als dat niet het geval is, doen we het niet.”

Ter Harmsel stelt dat News2Learn zowel inhoudelijk als principieel goed te gebruiken is. „Er bestaan tientallen strategieën en schema’s voor het begrijpen van teksten. In News2Learn worden de zeven belangrijkste gebruikt. Deze strategieën met bijbehorende schema’s komen telkens terug en worden er op die manier ingeslepen, zodat leerlingen vanzelf allerlei informatie op een goede manier gaan lezen. Het gaat dus niet om het begrijpend lezen zelf, maar om het begrijpen van de teksten.”

Kamp vult aan: „Hiermee krijgen de leerlingen in deze informatiesamenleving goede handvatten om zelfstandig teksten te begrijpen. Tijdens de lessen aardrijkskunde en geschiedenis maak ik gebruik van de aangeleerde strategieën, bijvoorbeeld door een vraag te stellen als: „Wat wil je weten?””

Levenshouding

Wat het levensbeschouwelijke element betreft licht Ter Harmsel toe dat verreweg de meeste begrijpendlezenteksten geen uitgesproken christelijk karakter hebben, maar dat het gaat om positieve teksten die de leerlingen met een gerust hart kunnen lezen. Hij wijst op de veelgebruikte methode Nieuwsbegrip, waarvan hij de inhoud niet uitsluitend positief vindt, en die bovendien een sterk verband heeft met tv-programma’s. Kamp, die eerder met Nieuwsbegrip werkte, vindt News2Learn bovendien didactisch beter in elkaar zitten. „Deze lessen zijn veel interactiever.”

Ter Harmsel is ook positief over de laatste drie lessen mediawijsheid van elk blok. „De kinderen leren vanuit een christelijke levenshouding omgaan met digitale media en ze krijgen inzicht in wat de media met hen doen. Die bezinning is hard nodig.”

Kamp noemt een paar onderwerpen waarover hij het in de klas gehad heeft. Eén ging er over digibesitas, de overdaad aan informatie via allerlei sociale media die niet gezond meer is. Een andere les betrof juist een positieve toepassing van de digitale techniek. Twee artsen op verschillende plaatsen stonden met elkaar in verbinding bij het uitvoeren van een moeilijke operatie, om elkaar zo te adviseren.

De leerkracht heeft wel een kanttekening bij News2Learn. „Het gebruik in de klas vereist enige digitale vaardigheid. Je moet zowel een vaste pc als een laptop of tablet gebruiken. In de eerste weken ben je daarom nogal met jezelf bezig. Als je die fase door bent, is het werken met News2Learn fantastisch.”


Mediawijsheid

Uit recent onderzoek van deze krant onder zijn lezers blijkt dat ongeveer de helft van de ouders geen duidelijke regels hanteert als het gaat om het mediagebruik van hun kinderen. De andere helft van de ouders vindt het lastig de gestelde regels na te leven.

Vooral ten aanzien van de smartphones vinden veel ouders het moeilijk helder beleid te voeren dat ook nog te handhaven is.

Binnen Driestar educatief is een werkgroep onder leiding van Bart Vollmuller bezig met het ontwikkelen van Mediawijsheid. De leerlijn is gebaseerd op het ontwikkelde media-attitudemodel van het lectoraat nieuwe media.

„Mediawijsheid is geen concurrent van News2Learn”, licht Vollmuller toe. „Onze leerlijn is gericht op de hele basisschool en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De mede door ons ontwikkelde lessen voor News2Learn passen daar volledig in.

Wij richten ons in de leerlijn op de juiste attitudevorming. We kiezen actuele thema’s die meegroeien met de ontwikkelingen in het medialandschap. We werken bijvoorbeeld met thema’s zoals vloggen, Pinterest, selfies en virtual reality.”

Vollmuller wil begin 2017 starten met het project. Er komt een klankbordgroep van scholen die de projectgroep van feedback voorzien. De eerste uitrol van de lessen staat gepland voor het seizoen 2017-2018.


News2Learn

News2Learn is een methode voor begrijpend lezen en mediawijsheid voor het basisonderwijs. Tijdens het vorige schooljaar had een proef plaats, waaraan meer dan 100 leraren en 2000 leerlingen meededen. Vanaf het nieuwe cursusjaar wordt News2Learn aan de scholen aangeboden.

News2Learn is bestemd voor de groepen 5 tot en met 8. De leerlijn gaat uit van christelijke waarden en normen. News2Learn is georganiseerd in vier perioden van elk tien lesweken. Alle termijnen bestaan uit zeven lesweken begrijpend lezen en drie weken mediawijsheid.

Tijdens de lessen begrijpend lezen komt iedere week een van de zeven leesstrategieën aan de orde: tekst verkennen; voorspellen waarover het gaat; wat weet ik al?; vragen bedenken; visualiseren; wat moet ik doen als ik het niet snap?; samenvatten.

Bij mediawijsheid gaat het onder meer om bewustwording van de impact van de nieuwe media. Hoeveel tijd zit je achter de computer? Welke games speel je? Wat doe je wel en wat doe je niet op internet?

News2Learn is een interactieve methode, waarbij de nieuwe media een rol spelen. Wekelijks wordt het lesmateriaal digitaal aangeleverd. Handleiding en tekst worden in een scherm getoond. Leerkrachten kunnen alinea’s aan- en uitzetten, kern-, signaal- en verwijswoorden tonen op het digibord, en vragen en strategieën laten zien. Ze kunnen de teksten uitprinten of de leerlingen laten meedoen via een laptop of een tablet. Er zijn geen leerlingboeken.

In de loop van dit schooljaar worden diverse informatiebijeenkomsten gehouden. Leerkrachten van scholen die willen meedoen, dienen eerst twee scholingsbijeenkomsten te volgen om de lessen succesvol te kunnen geven.

News2Learn is een ideëel project dat wordt ondersteund door een stichting. De lessen zijn ontwikkeld door EduSign in samenwerking met het lectoraat nieuwe media van Driestar educatief, de Yona Foundation en de Erdee Media Groep.

>>edu-sign.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 december 2016

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

News2Learn in de klas

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 december 2016

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken