Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Kinderen kruipen weg als ze bang zijn”

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Kinderen kruipen weg als ze bang zijn”

6 minuten leestijd

Een onheilspellend gejoel klinkt door de Koning Willem-Alexanderschool in Staphorst. Ergens ligt een bom. Wegwezen. Binnen luttele minuten staan 300 leerlingen op straat. Dan is het koppen tellen. Juffrouw Keizer ontbreekt.

Een bom op school. Gelukkig is het niet echt, maar een grote BHV- oefening onder leiding van instructeur Bertus van Wincoop uit Barneveld. Niet alleen de eigen leerkrachten en kinderen doen mee, ook een deel van de docenten van de andere vier scholen met de Bijbel uit Staphorst zijn erbij. Ze observeren of alles goed gaat en ze spelen het spel mee, want de instructeur van Wincoop Veiligheidstrainingen bouwt een aantal instinkers in. Hij test of de leerkrachten weten wat ze moeten doen als de nood aan de man is. Aan het eind is hij tevreden. „Deze leraren krijgen een 7,5 tot een 8. Het ging heel goed.”

Juffrouw Rosalien Steenstra (24) van groep 7/8 aarzelt geen moment als het alarm door de school schalt. Een automatische stem zegt dat iedereen de klas moet verlaten. Steenstra weet wat ze moet doen. „Niet rennen, rustig blijven en zo snel mogelijk naar buiten”, houdt ze de kinderen voor. Vervolgens controleert ze haar deel van de school.

Elke leerkracht heeft als taak wat ruimten na te zien. Zit er niemand binnen, dan gaat er een sticker op de deur én het kozijn. Door deze verzegeling is duidelijk dat deze ruimte leeg is, en als het zegel is verbroken, weet je dat er mogelijk iemand binnen is.

De hele schoolpopulatie verzamelt zich bij de naastgelegen dierenweide. Veel kinderen lopen hand in hand met de winterzon in de rug naar de verzamelplek. Het ziet er lief uit, maar het is noodzaak, zegt Van Wincoop. „Leerlingen moeten elkaar letterlijk vasthouden. Zo blijf je bij elkaar en dat zorgt voor een gevoel van geborgenheid.”

Rosalien geeft aan assistent-BHV’er Niels Hofman door dat haar klas compleet is. Gelukkig. Een school is maar een gebouw. De kinderen moeten veilig zijn. Niemand bleef achter.

Waar is de juf?

Niemand? Toch wel. Juffrouw Hendrikje Keizer van de Ds. Harmen Doornveldschool zit in een kast. Van Wincoop zette haar met opzet in deze ruimte van de personeelskamer. Even is er consternatie. Er zit een sticker op de deur van de lerarenkamer, maar niet op de kast. Waar is de juffrouw? De bom kan elk moment ontploffen. De tijd dringt. Na overleg gaat directeur J. Kuijers met een collega naar binnen. Altijd met z’n tweeën. Ze ontdekken de kastzitster vrij snel, omdat Kuijers wist in welk deel van de school ze zich voor de bommelding bevond.

Cursusleider Van Wincoop is tevreden, hoewel hij meent dat het vinden van juffrouw Keizer sneller had gekund. „Een belangrijke oefening. Kinderen kruipen weg als ze bang zijn. Als ik het gevaar niet zie, ziet het gevaar mij ook niet, denken ze. Daarom stopte ik de juffrouw in deze kast in deze ruimte. Een beetje gemeen, maar een goede test. Je moet alles snel en goed controleren, ook deze kast van de personeelskamer. Dat doe ik veel vaker. Laatst, op een andere school, zag een invalkracht twee door mij verstopte kinderen over het hoofd. De oefening is dan geslaagd, want je weet hoe het niet moet. Dat blijft je altijd bij.”

Twee keer per jaar

De oefening op de Koning Willem-Alexanderschool is de eerste sinds lange tijd. De school in Staphorst-Noord onderging recentelijk een grote verbouwing, dus is het zaak het nieuwe ontruimingsplan te oefenen, want er kwamen veel ruimten bij. „We gaan dit vanaf nu twee keer per jaar doen”, zegt directeur Kuijers. Hij is hoofd BHV en dus hoofdverantwoordelijk voor het verloop van de oefening. „We hopen natuurlijk dat we dit nooit echt behoeven mee te maken.”

Iedereen gaat rustig naar buiten en weer kalm naar binnen. Daarna vangen de lessen weer aan, alsof er nooit een bommelding is geweest. Jaron Mussche (10) zit weldra weer achter zijn sommen. „Ik schrok wel van het harde alarm en de automatische stem dat we kalm naar buiten moesten gaan. Het ging goed. We bleven rustig, anders krijg je chaos en kunnen er kinderen vallen.”

Even later klinkt er weer een hard geluid. Dit keer geen alarm, maar de bel van twaalf uur. De school gaat uit. Het is woensdagmiddag, dus zijn de kinderen vrij en het is ook nog eens heerlijk weer. Thuis, bij de boterhammen, hebben de kinderen heel wat te vertellen.


Risico’s op school

Elke werkgever, dus ook elk schoolbestuur, is volgens de Arbowet verplicht de veiligheid in school in kaart te brengen met een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Daarin staan maatregelen die de risico’s in en om de school beperken of voorkomen.

De RI&E moet altijd actueel te zijn. Bij organisatorische veranderingen, bijvoorbeeld een verbouwing, moet de RI&E worden bijgesteld. Als er meer dan 25 werknemers zijn, moet de RI&E ook getoetst zijn door een gecertificeerde arbodeskundige. De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) controleert of de RI&E actueel, compleet en getoetst is.


Bedrijfshulpverlening

Artikel 3, lid 1E van de Arbowet schrijft voor dat er bij iedere organisatie „doeltreffende maatregelen worden getroffen op het gebied van de eerste hulp bij ongevallen, de brandbestrijding en de evacuatie van werknemers en andere aanwezige personen.”

De werkgever moet zich hierbij laten bijstaan door één of meer werknemers die door hem zijn aangewezen als bedrijfshulpverleners. Artikel 15, lid 3 van de Arbowet zegt: „De bedrijfshulpverleners beschikken over een zodanige opleiding en uitrusting, zijn zodanig in aantal en zodanig georganiseerd dat zij de genoemde taken naar behoren kunnen vervullen.”

De Arbowet schrijft dus niet voor hoeveel bedrijfshulpverleners (BHV’ers) er moeten zijn en hoe vaak die moeten trainen en oefenen. Als er een calamiteit is, moeten er simpelweg genoeg BHV’ers zijn. En ze moeten voldoende opgeleid zijn om de drie kerntaken aan te kunnen: EHBO verlenen, kleine brandjes blussen en de boel ontruimen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 februari 2018

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

„Kinderen kruipen weg als ze bang zijn”

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 februari 2018

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken