Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Neuswiel breekt af tijdens eerste proefvlucht Flying-V

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Neuswiel breekt af tijdens eerste proefvlucht Flying-V

3 minuten leestijd

De eerste proefvlucht met een model van de Flying-V is geslaagd. Alleen het neuswiel is bij de harde landing pardoes afgebroken.

De Flying-V is een nieuw, revolutionair concept voor een superzuinig vliegtuig, waarbij cabine, vrachtdek en brandstoftanks volledig zijn geïntegreerd in de vleugels. TU Delft, KLM en Airbus slaan de handen ineen bij dit project.

Uiteindelijk moet de studie leiden tot een passagiersvliegtuig voor de lange afstand, vergelijkbaar met de Airbus A350. Net zo groot, net zo veel passagiers, net zo veel bagage. Maar 20 procent zuiniger door toepassing van uitgekiende aërodynamica en gebruik van lichtgewicht materiaal.

Het schaalmodel –gewicht 22 kilo, spanwijdte 3 meter– heeft in juli op een Duitse vliegbasis een testvlucht van 5 minuten gemaakt. De initiatiefnemers presenteerden dinsdag de resultaten. Het zwaartepunt van het toestel blijkt te veel naar achteren te liggen. Bovendien wiebelt het schaalmodel nog te veel. Het landingsgestel van het neuswiel is daarom tijdens de ruwe landing afgebroken.

Toch is projectleider Roelof Vos blij dat het toestel de test heeft doorstaan. „De proefvlucht heeft aangetoond dat de Flying-V niet slechts een ontwerp op papier is, maar een vliegtuig dat ook daadwerkelijk kan vliegen.” Berekeningen lieten zien dat opstijgen spannend zou kunnen worden. „We hadden het schaalmodel hier op aangepast, maar je weet pas echt wat er gebeurt, als je vliegt.”

De proefvlucht betekent een belangrijke stap voorwaarts. Vijf jaar geleden moesten de initiatiefnemers nog een model van piepschuim handmatig de lucht inwerpen. De nieuwe, geavanceerdere versie van de TU Delft kan opstijgen en landen. Ook bevat het toestel meetapparatuur om data te verzamelen.

Het duurt naar verwachting nog jaren voordat het toestel met passagiers de lucht in kan. Na de ontwerpfase kost het een vliegtuigbouwer doorgaans zeker zeven jaar om een toestel te ontwikkelen.

Airbus en KLM blijven ondanks de coronacrisis bij de Flying-V betrokken. KLM-topman Pieter Elbers zei dinsdag dat de crisis niets verandert aan KLM’s toewijding en financiële ondersteuning van dit project. „Het blijft onze ambitie de luchtvaart duurzamer te maken.”

>>rd.nl/flyingv

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 september 2020

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

Neuswiel breekt af tijdens eerste proefvlucht Flying-V

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 september 2020

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PDF Bekijken