Onderwijs en arbeidsmarkt - pagina 17
'branche' had zijn leertraject, waarbij iemand via leerling en gezel tot meester kon uitgroeien. In de Verlichting (18e eeuw) komen intellectuele vaardigheden sterker naar voren. Het studeren wint aan belangstelling en krijgt ook een breder maatschappelijk draagvlak. Het duurt in ons land evenwel tot 1901 voordat de Leerplichtwet wordt ingevoerd, waardoor elke Nederlander gehouden is onderwijs te gaan volgen. Geleidelijk aan is een onderwijsstelsel ontstaan, dat lange tijd voor iedereen inzichtelijk was. Er waren naast de kleuterschool en de lagere school, de ambachtsschool, de huishoudschool, het ULO, de HBS, het gymnasium en de universiteit.. Voor leerlingen die niet mee konden komen in het onderwijs ontstond het buitengewoon lager onderwijs. De structuur was daarmee zo ongeveer gegeven. De onderwijsdeelname, zeker ook in het secundair onderwijs, nam in de loop der jaren geleidelijk toe. De technologische en maatschappelijke ontwikkelingen gingen verder en er ontstonden nieuwe opleidingsbehoeften. In deze behoeften werd voorzien door het creƫren van nieuwe opleidingen en schoLangzamerhand kwam er kritiek op de bestaande structuur. Kinderen moesten te vroeg een keuze maken voor een vervolgopleiding. De leertrajecten waren te weinig flexibel en de beroepskeuze vond te vroeg plaats. De 'handenarbeid' en 'hoofdarbeid' waren teveel gescheiden, ook in de opleidingstrajecten. Er moesten meer mogelijkheden komen voor doorstroming naar andere onderwijstypen.
2.2 Mammoetwet In 1968 werd de Mammoetwet ingevoerd. Hierdoor zouden kinderen meer kansen krijgen om onderwijs te volgen, dat bij hen paste. Een belangrijke verandering was het invoeren van de brugklas, waardoor de beroepskeuze werd uitgesteld en de algemene vorming meer en langer aandacht kreeg. Ieder kind kreeg zo gelijke kansen en mogelijkheden, een belangrijk credo uit die tijd. Helaas bleek ook de Mammoetwet niet zo goed te werken als werd voorspeld. Het beroepsonderwijs werd veel te algemeen vormend. De LTS leverde niet zo'n goede vakman af als de vroegere ambachtsschool. Ook de brugklasperiode leverde niet het gewenste resultaat op. Immers, reeds op de lagere school werd (voor)geselecteerd voor welk schooltype het kind het meest geschikt was. In feite maakten velen daardoor toch op 12-jarige leeftijd hun keuze. Uit ervaringsgegevens bleek tevens, dat een groot percentage leerlingen zonder diploma het onderwijs verliet.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992
RMU Nota | 60 Pagina's